Break Even Price. Un nuovo metodo di definizione del prezzo per l’impresa culturale / Break Even Price. A new method for the definition of the price in cultural enterprises

Fabiana Sciarelli, Giuseppina Zamparelli

Abstract


Nel caso delle imprese che producono servizi per la società, come quelle culturali, l’obiettivo primario è la diffusione del servizio per un miglioramento della società stessa. Per aumentare la diffusione della cultura, le imprese devono applicare prezzi bassi, ma per evitare squilibri economici, devono necessariamente accedere a finanziamenti pubblici o privati, che in questo lavoro chiameremo ricavi fissi. Molte imprese culturali hanno, inoltre, vincoli strutturali, come ad esempio i posti agibili di un teatro, che determinano la quantità massima producibile e vendibile. Per raggiungere l’equilibrio economico, quindi, un’impresa culturale, non avendo la compiuta possibilità di variare la quantità prodotta e venduta, non potendo ridurre i costi senza modificare la qualità del servizio, ha una principale variabile di intervento: il prezzo. Il prezzo diviene, infatti, una variabile strategica che i metodi tradizionali di determinazione dello stesso non sono atti a definire. In particolare il metodo basato sui costi risulta inadeguato non considerando i ricavi fissi e quindi la parziale copertura dei costi stessi attraverso i finanziamenti. Le caratteristiche dell’impresa artistico-culturale, nonché la conseguente inadeguatezza dei tradizionali metodi di definizione del prezzo, ci indirizzano ad utilizzare il BEP come la base teorica di un innovativo sistema di definizione del prezzo di equilibrio (Break Even Price), ossia del prezzo più basso che l’impresa può far pagare al fruitore per recuperare i costi totali, realizzare la propria mission e sopravvivere.

 

In cultural companies, and in particular in those producing services for the society, the main goal is spreading the service to improve community. In these cases, prices for services are fundamental elements to achieve the mission itself. To increase their services, these companies must often apply low prices, but to avoid economic imbalance, they must necessarily access to public or private funds (fixed incomes). Many not-for-profit companies also have structural constraints, such as the seats in a theatre. This does not allow a change in the quantity produced to reduce the unit price without necessarily sacrificing the service quality. So, not-for-profit companies, to achieve their mission, that is to increase the diffusion of the produced service keeping economic balance, having the constraint of defined produced and sold quantities, but accessing funds, must necessarily reduce the most they can access barriers for consumers, mainly prices. The features of cultural companies, and the consequent inadequacy of traditional pricing methods, lead us to use the BEP as the theoretical basis of an innovative method for the definition of equilibrium price, that is the lowest price the company can charge the user to recover the total costs and, so, to survive.


Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


Abell D.F. (1986), Business e scelte aziendali, Milano: Ipsoa. Aguiari R., Amici B., (1996), Un’indagine sui visitatori dei musei di Roma, «Economia della Cultura», n. 2, pp. 162-171.

Anderson W., Sullivan M.W. (1993), The Antecedents and Consequences ofCustomer Satisfaction for Firms, «Marketing Science», n. 12, pp. 125-143.

Ashkenas R., Ulrich D., Jicks T., Kerr S. (2002), The Boundaryless Organization: Breaking the Chain of Organizational Structure, San Francisco: Jossey Bass.

Benhamou F. (2000), L’économie de la culture, Paris: La Découverte and Syros.Baumol W., Bowen W.G. (1996), Performing Arts. The Economic Dilemma, New York: Twentieth Century Fund.

Becker G.S. (1976), The Economic Approach to Human Behavior, Chicago: Chicago University Press.

Bayley S., edited by (1989), Commerce and Culture: A Design, London: Museum Book, Fourth Estate Publishers.

Besana A. (2009), Applied arts and design in museums: USA and Milan experience, MPRA Paper n. 12472, posted 15th March 2009, 16:01 UTC.

Bolton R.N. (1998), A Dynamic Model of the Duration of the Customer’s Relationships with a Continuous Service Provider: The Role of Satisfaction, «Marketing Science», 17, n. 1, pp. 45-65.

Bolton R.N., Drew J.H. (1991), A Multistage Model of Customers’ Assessments of Service Quality and Value, «Journal of Consumer Research», n. 17, pp. 375-384.

Bolton R.N., Lemon K.N. (1999), A Dynamic Model of Customer’s Usage of Services: Usage as an Antecedent and Consequence of Satisfaction, «Journal of Marketing Research», n. 36, pp. 171-186.

Brito P., Barros C. (2005), Learning-by-consuming and the dynamics of the demand and prices of cultural goods, «Journal of cultural economics», n. 29, pp. 83-106.

Buell V.P. (1984), Marketing Management, New York: McGraw-Hill.

Busacca B., Costabile M., Ancarani F. (2004), Prezzo e valore per il cliente, Milano: Etas.

Colbert F. (2000), Marketing delle arti e della cultura, Milano: Etas. Cummings M., Schuster J.M., edited by (1989), Who’s to Pay for the Arts? The International Search for Models of Support, New York: American Council for the Arts.

Della Corte V. (2009), Imprese e Sistemi Turistici. Il management, Milano: Egea.

Dubini P., Leone L., Forti L. (2012), Int Studies of Mgt. & Org., 42, n. 2, pp.57-75.

Ducatel K., Burgelman J.-C., Bogdanowicz M. (2000), Employment outlook and occupational change in the media content industries (2000-2005). Scenarios and background note, Brussels/Luxembourg: European Commission.

Cherubini S. (1996), Marketing dei servizi, Milano: Franco Angeli. Colbert F. (2012), Marketing culture and the arts, HEC, Montreal: Gaëtan Morin Éditeur Itée.

Collesei U. (2000), Marketing, Padova: Cedam. Einhorn H.J., Hogarth R.M. (1981), Behavioral Decision Theory: Processes of Judgment and Choice, «Annual Review of Psychology», n. 32, pp. 53-88.

Fabris G. (2005), Il nuovo consumatore: verso il postmoderno, Milano: Franco Angeli.

Felipe J., Mehta A. (2007), Production function, in International Encyclopedia of Social Sciences, edited by W.A. Darity, Farmington Hills, MI: Macmillan, pp. 508-512.

Ferlie E., Ashburner L., Fitzgerald L., Pettigrew A. (1996), The New Public Management in Action, Oxford: Oxford University Press.

Frey B.S. (1999), Economics as a Science of Human Behaviour, Dordrecht: Kluwer.

Frey B.S. (2003), Arts and Economics: Analysis and Cultural Policy, Berlin: Springer.

Frey B.S., Meier S. (2006), Cultural Economics, in A Companion to Museum Studies, edited by S. Macdonald, Oxford: Blackwell Publishing, pp. 398-414.

Frey B.S., Pommerehne W.W. (1989), Muses and Markets: Explorations in the Economics of the Arts, Oxford: Blackwell.

Kerr A. (1994), Strange Bedfellows: An Uneasy Alliance Between Cultural Conservation and Tourism, «ICOMOS Canada Bulletin», 3, n. 3, pp. 47-49.

Gallina M. (2003), Organizzare teatro, Milano: Franco Angeli.

Grampp W.D. (1996), A Colloquy About Art Museums: Economics Engages Museology, in Economics of the Arts, edited by V.A. Ginsburgh, P.M. Menger, Amsterdam: North-Holland, pp. 221-254.

Jamieson W. (1995), The Use of Indicators in Monitoring: The Economic Impact of Cultural Tourism Initiatives, «ICOMOS Canada», 4, n. http://archive.canada.icomos.org/bulletin/vol4_no3_jamieson_e.html, 27.07.2015.

Jansen-Verbeke M., Lievois E. (1999), Analyzing Heritage Resources for Urban Tourism in European Cities, in Contemporary Issues in Tourism Development, edited by D. Pearce, R.W. Butler, London: Routledge, pp. 81- 107.

Jansen-Verbeke M., Van Rekom J. (1996), Scanning Museum Visitors: Urban Tourism Marketing, «Annals of Tourism Research», 23, n. 2, pp. 364-375.

Luksetich W.A., Partridge M.D. (1997), Demand functions for museum services, «Applied Economics», n. 29, pp. 1553-1559.

Maddison D. (2002), Causality and museum subsidies, Working Paper Series, University of Southern Denmark.

Maddison D., Foster T. (2003), Valuing congestion costs in the British Museum, «Oxford Economic Papers», n. 55, pp. 173-190.

McKercher B., du Cros. H. (2003), Testing a Cultural Tourism Typology, «International Journal of Tourism Research», 5, n. 1, pp. 45-58.

McKercher B., Ho P.S.Y., du Cros H. (2005), Relationship Between Tourism and Cultural Heritage Management: Evidence from Hong Kong, «Tourism Management», 26, n. 4, pp. 539-548.

Metallo G., Cuomo M.T. (2008), Verso l’impiego di modelli economicofinanziari per la valutazione e la valorizzazione del Patrimonio Artisticoculturale. L’esperienza dell’ambito di Nuceria Alfaterna, «Sinergie rivista di studi e ricerche», n. 77, pp. 187-209.

Mittal V., Ross W.T. Jr., Baldasare P.M. (1998), The Asymmetric Impact of Negative and Positive Attribute-Level Performance on Overall Satisfaction and Repurchase Intentions, «Journal of Marketing», 62, n. 1, pp. 33-50.

Monroe K.B. (1990), Pricing: Making Profi table Decisions, 2nd ed., New York: McGraw-Hill.

Nova M. (2002), L’azienda teatro, Milano: Egea.

Pagniet G. (2002), The Cultural Industries and Development, The Courier ACP-EU, 194, September-October.

Parasuraman A., Zeithaml V., Berry L.L. (1985), A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research, «Journal of Marketing», n. 49, pp. 41-50.

Parasuraman A., Zeithaml V., Berry L.L. (1988), SERVQUAL: A Multiple Item Scale for Measuring Customer Perceptions of Service Quality, «Journal of Retailing», n. 64, pp. 12-40.

Rispoli M. (1998), Sviluppo dell’impresa e analisi strategica, Bologna: Il Mulino.

Rutten P. (1999), De toekomst van de verbeeldingsmachine. De culturele industrie in de 27 eenentwintigste eeuw, Rotterdam: Inaugural lecture Erasmus University Rotterdam, October 22.

Santagata W. (2014), Il governo della cultura, Bologna: Il Mulino.

Sacco P.L. (2006), Economia della cultura, in Enciclopedia Italiana – VII Appendice, http://www.treccani.it/enciclopedia/economia-della-cultura_(Enciclopedia-Italiana)/, 27.07.2015.

Sacco P.L., Viviani M. (2003), Scarsità, benessere, libertà nel contesto dell’economia dell’identità, «Istituzioni e sviluppo economico», 1, n. 3, pp. 5-41.

Sacco P.L., Zarri L. (2004), Cultura, promozione della libertà positiva e integrazione sociale, «Economia della cultura», n. 4, pp. 499-507.

Sciarelli F. (2005), Il pubblico del teatro in Italia, Napoli: Electa.

Sciarelli F. (2008), La gestione del teatro, Milano: Franco Angeli.

Skelcher C. (2005), Public Private Partnership and Hybridity, in The Oxford Handbook on Public Management, edited by E. Ferlie, L.E. Lynn Jr., C. Pollitt, Oxford: Oxford University Press, pp. 347-390.

Steiner F. (1997), Optimal pricing of museum admission, «Journal of Cultural Economics», n. 21, pp. 307-333.

Throsby D. (1994), The production and consumption of the arts: a view of cultural economics, «Journal of Economic Literature», 32, pp. 1-29.

Throsby D. (2001), Economics and Culture, Cambridge: Cambridge University Press.

Trimarchi M. (1993), Economia e cultura, Milano: Franco Angeli.

Valdani E. (1989), Pricing. Tattiche e strategie per defi nire con successo il prezzo di vendita, Milano: Etaslibri.

Vergani G., a cura di (2004), Paolo Grassi Lettere, Milano: Skira Editore. Wetzel C. (2007), Are workers in the cultural industries paid differently?, IZA

Discussion Papers, n. 2821, http://repec.iza.org/dp2821.pdf, 27.07.2015.

Zeithaml V.A. (1988), Consumer Perceptions of Price, Quality and Value: A Means-End Model and Synthesis of Evidence, «Journal of Marketing», n. 52, pp. 2-22.

Zeithaml V.A, Berry L.L., Parasuraman A. (1996), The Behavioral Consequences of Service Quality, «Journal of Marketing», n. 60, pp. 31-46.




DOI: http://dx.doi.org/10.13138/2039-2362/1168

Copyright (c) 2015 IL CAPITALE CULTURALE. Studies on the Value of Cultural Heritage


Licenza Creative Commons edita dall'eum e gestita dall'Università di Macerata, Dipartimento di Scienze della formazione, dei beni culturali e del turismo, Sezione di Beni Culturali, piazzale Bertelli 1, 62100 Macerata, Italia.

Adotta specifiche politiche per la gestione e protezione dei dati.