Industria cinematografica e turismo nell’immaginario collettivo: Los Angeles tra mito e creatività / Film industry and tourism in collective imagination: Los Angeles between myth and creativity

Franca Miani

Abstract


Obiettivo del contributo è quello di proporre alcuni spunti di riflessione sul caso della città di celluloide più nota al mondo: Los Angeles. Più in particolare s’intende analizzare la stretta relazione che intercorre tra l’attrattività turistica della metropoli e l’industria cinematografica.  Come ben noto, Los Angeles continua da quasi un secolo a suggestionare l’immaginario collettivo in quanto mecca del cinema e patria di Hollywood, l’industria che ha creato il sogno americano. Tuttavia LA, oggi, è anche una delle prime dieci città mondiali. Rappresenta l’esempio di come l’industria creativa (e il cinema è creatività per definizione) sia riuscita a realizzare un sistema economico e d’innovazione tecnologica che funziona come polo di attrazione sia per tutti coloro che intendono sviluppare nuove attività, non possibili in altre parti del mondo, sia per visitatori e turisti attirati da un insieme di fattori emozionali legati alla notorietà dei luoghi del sistema cinematografico e dello spettacolo.

Sulla base dell’analisi della letteratura e facendo seguito a esperienze di studio sul campo, il contributo vuole evidenziare la stretta connessione costruita nel corso di più di un secolo tra Hollywood, il luogo, e Hollywood, l’industria, per dimostrare come il luogo di produzione rappresenti una componente unica del prodotto finale, un’autenticazione di qualità soggettive e simboliche in grado di amplificare il valore economico intrinseco e di provocare un’attrazione crescente di attività e persone verso l’area metropolitana di Los Angeles.

 

This paper discusses Los Angeles as the best-known celluloid city in the world, and focuses particularly on the close relationship between its attractiveness for tourists and the film industry.

For almost a century Los Angeles has exerted influence over the collective imagination as the mecca of cinema and home of Hollywood, the industry that created the American dream. However, Los Angeles today is also one of the top ten cities in the world. It provides an example of how creative industry (and cinema is creative by definition) can succeed in economic and technological innovation. It can be an effective pole of attraction for new businesses which would not be possible elsewhere, and for tourists drawn by emotional factors relating to the film system and entertainment.

On the basis of literature and field studies, the paper aims to highlight the close links built up over more than a century between Hollywood the place and Hollywood the industry, in order to demonstrate how the place of production is a unique component of the final product. It supplies an authentication of the subjective and symbolic qualities able to enhance intrinsic economic value and increasingly attract business and people to the metropolitan area of Los Angeles.


Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


Currid E., Williams S. (2010), Two cities, Five Industries: Similarities and Differences within and between Cultural Industries in New York and Los Angeles, «Journal of Planning, Education and Research», 29, n. 3, pp. 322-335.

Florida R. (2002), The Rise of the Creative Class: and How It’s Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life, New York: Basic Books.

Gladstone D., Fainstein S. (2001), Tourism in US global Cities: A comparison of NY and LA, «Journal of Urban affairs», 23, n.1, pp. 23-40.

Homes A.M. (2006), Los Angeles, Milano: Feltrinelli.

ICE (2014), Profilo economico di Los Angeles, Los Angeles: Italian Trade Commission.

Richards G., Wilson J. (2006), Developing creativity in tourist experiences. A solution to the serial reproduction of culture?, «Tourism Management», n. 27, pp.1209-1223.

Santagata W. (2002), Cultural Districts, Property Rights and Sustainable Economic Growth, «International Journal of Urban and Regional Research», 26, n. 1, pp. 9-23.

Scott A.J. (2002), A New map of Hollywood. The Production and Distribution of American Motion Pictures, «Regional Studies», n. 36, pp. 957-975.

Scott A.J. (2004), Cultural-Products Industries and Urban Economic Development, «Urban Affairs Review», 39, n. 4, pp. 461-490.

Scott A.J. (2004), Hollywood and the world: the geography of motion-picture distribution and marketing, «Review of International Political Economy», 11, n. 1, February, pp. 33-61.

Scott A.J. (2005), On Hollywood. The Place, the Industry, Princeton NJ: Princeton University Press,

Scott A.J. (2006), Creative cities: conceptual issues and policy questions, «Journal of Urban Affairs», 28, n. 1, pp. 1-17.

Scott A.J., Soya E.W. (Eds.) (1997), The City. Los Angeles and Urban Theory at the End of the Twentieth Century, Los Angeles: University of California Press.

Storper M., Scott A.J. (2009), Rethinking human capital, creativity and urban growth, «Journal of Economic Geography», 9, n. 2, pp. 147-167.

Williams S., Currid-Halkett E. (2011), The Emergence of Los Angeles as Fashion Hub. A Comparative Spatial Analysis of the New York and Los Angeles Fashion Industries, «Urban Studies», 48, n. 14, November, pp. 3043-3066.




DOI: http://dx.doi.org/10.13138/2039-2362/1407

Copyright (c) 2016 IL CAPITALE CULTURALE. Studies on the Value of Cultural Heritage


Licenza Creative Commons edita dall'eum e gestita dall'Università di Macerata, Dipartimento di Scienze della formazione, dei beni culturali e del turismo, Sezione di Beni Culturali, piazzale Bertelli 1, 62100 Macerata, Italia.

Adotta specifiche politiche per la gestione e protezione dei dati.