Distinctive features attributed to an infidel. The political propaganda, religious enemies and the iconography of visual narratives in the Renaissance Venice

Ivana Capeta Rakic

Abstract


After the fall of Constantinople in 1453, the political debate between the Venetian Republic and the Ottoman Empire intensified, culminating with the War of Cyprus in the second half of the 16th century. At the same time the rise of Lutheranism started to erode Christian Europe from the north. In these times of crisis, the Church did not hesitate to use all available resources in its battle against infidels. Several Christian monks preached claiming that they had foreseen the triumph of Christians over Muslims.Their words were printed on various pamphlets, leaflets and brochures which were distributed throughout the Venetian territory and beyond. That kind of propaganda was supported and reinforced by visual narratives. In this text, the author analyzes the impact of historical circumstances and of ecclesiastical and political propaganda on the iconography of Renaissance painting in Venice, particularly focusing on how two Venetian painters – Girolamo and Francesco da Santa Croce – responded to those inputs.

 

Dopo la caduta di Costantinopoli nel 1453, il dibattito politico tra la Repubblica veneta e l’impero ottomano si intensificò, culminando con la guerra di Cipro nella seconda metà del XVI secolo. Allo stesso tempo la diffusione del luteranesimo aveva cominciato a erodere l’Europa cristiana dal nord. In questi tempi di crisi, la Chiesa non esitò a utilizzare tutte le risorse disponibili nella sua battaglia contro gli infedeli. Diversi monaci cristiani predicarono affermando di aver previsto il trionfo dei cristiani sui musulmani. Le loro parole furono stampate su vari opuscoli, volantini e pamphlet distribuiti in tutto il territorio veneziano e oltre. Tale propaganda fu sostenuta e rafforzata da narrazioni visive. In questo testo, l’autore analizza l’impatto delle circostanze storiche e della propaganda ecclesiastica e politica sull’iconografia della pittura rinascimentale a Venezia, in particolare sul modo in cui due pittori veneti – Girolamo e Francesco da Santa Croce – reagirono a quegli input.

 


Full Text

PDF (English)

Riferimenti bibliografici


Ankwicz H. (1905), Donato Veneziano. Ein Beitrag zur Geschichte der venezianischen Malerei, «Repertorium für Kunstwissenschaft», 28, pp. 127-134.

Ariosto L. (1542), Orlando furioso. Novissimamente alla sua integrità ridotto e ornato di varie figure…, Venezia: Gabriele Giolito de’ Ferrari.

Baccheschi E., della Chiesa B. (1975), I Pittori da Santa Croce, Bergamo: Bolis.

Baccheschi E., della Chiesa B. (1976), I Pittori da Santa Croce, Bergamo: Bolis.

Banić S. (2011), Damast i vez iz druge polovine 15. stoljeća na misnom ornatu u Franjevačkom samostanu u Hvaru, «Ars adriatica» 1, pp. 117-132.

Bataillon M. (1966), Mythe et connaissance de la Turquie en Occident au milieu du XVI siècle, in Venezia e l’Oriente fra tardo medioevo e rinascimento, edited by A. Pertrusi, Firenze: Sansoni, pp. 451-470.

Bearman P.J., Banquis Th., Bowworth C.E., van Donzel E., Heinrichs Bowworth W.P., eds. (2012), Encyclopaedia of Islam, Second Edition, Glossary and Index of Terms, ˂http://dx.doi.org/10.1163/1573-3912_ei2glos_SIM_gi_00038 ˃, 01.02.2017.

Belamarić J. (2012), Darovi i suze osmanlijskim vlastima, in Studije iz starije umjetnosti na Jadranu, sv. II, edited by I. Mimica, Split: Književni krug, pp. 407-426.

Biblija (2013), Zagreb: Hrvatsko biblijsko društvo

Campbell C., Chong A., eds. (2006), Bellini and the East, exhibition catalogue (Isabella Stewart Gardner Museum, Boston, 14 December 2005 – 26 March 2006 and The National Gallery, London, 12 April 2006 – 25 June 2006), London: National Gallery Publications.

Canova A. (2003), Il romanzo cavalleresco e la tipografia delle origini alla fondazione Cini, in La vita nei libri, edizioni illustrate a stampa del quattro e cinquecento della fondazione Giorgio Cini, catalogo della mostra (Venezia Biblioteca Nazionale Marciana Libreria Sansoviniana 13 giunio – 7 settembre 2003), edited by M. Zorzi, Venezia: Edizioni della Laguna.

Capriotti G. (2014), Lo scorpione sul petto. Iconografia antiebraica tra XV e XVI secolo alla periferia dello Stato Ponteficio, Roma: Gangemi Editore.

Carboni S., ed. (2007), Venice and the Islamic World, 828-1797, exhibition catalogue (Institut du Monde Arabe, Paris, October 2, 2006 – February 18, 2007; The Metropolitan Museum of Art, New York, March 27 – July 8, 2007), New York: The Metropolitan Museum of Art; New Haven and London: Yale University Press.

Carr D.W. (1997), Andrea Mantegna: The Adoration of the Magi, Los Angeles: Getty Publications

Colding Smith C. (2016), Images of Islam, 1453–1600: Turks in Germany and Central Europe, New York: Routledge.

Crowe J. A., Cavalcaselle G.B. (1912), A history of painting in north Italy, Venice, Padua, Vicenza, Verona, Ferrara, Milan, Friuli, Brescia from the fourteenth to the sixteenth century, London: John Murray.

Cutler A. (1970), Innocent III and the distinctive clothing of Jews and Muslims, «Studies in Medieval Culture», 3, pp. 92-116.

Cvetnić S. (2007), Ikonografija nakon Tridentskog sabora i hrvatska likovna baština, Zagreb: FF Press.

Čapeta Rakić I. (2011), Djela radionice Santa Croce na istočnoj obali Jadrana, doktorska disertacija, Zagreb: Filozofski fakultet.

Čapeta Rakić I. (2012), Tre quadri veneti di Francesco da Santa Croce con scene dall’Orlando Furioso di Ludovico Ariosto. Contributo all’attribuzione e allo studio dell’aspetto iconografico dei quadri, «Arte Documento, Rivista e Collezione di Storia e tutela dei Beni Culturali», 28, pp. 130-137.

Čapeta Rakić I. (2017), Una paternità contesa. La Crocifissione del monastero veneziano di san Giorgio in Alga, da Alvise Donato alla riattribuzione a Girolamo e Francessco da Santa Croce, «Il Capitale Culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage», 15, pp. 9-23.

D’Avanzo P. (1981), Regole per la meccanica del telaio da seta, Venezia: Corbo e Fiore Editori

De Gennaro, R., Peri P., eds (1985), Velluti operati del XV secolo col motivo delle “gricce”, S.P.E.S., Firenze: Museo nazionale del Bargello.

Deny J. (1936), Les pseudo-prophéties concernant les Turcs au XVIe siècile, «Revue des études islamiques» X/2, pp. 201-220.

Devisse J., Mollat M. (1979), Africans in the Christian Ordinance of the World (Fourteenth to the Sixteenth Century), in The Image of the Black in Western art, From the Early Christian Era to the “Age of Discovery”, 2/II, Cambridge: Harvard Univerity Press.

Donnelly J. (1977), The Moslem Enemy in Renaissance Epic: Ariosto, Tasso, and Camoens, «Yale Italian Studies», Vol. I, No. 1, pp. 162-170.

Ernst G. (2005), Aspetti celesti e profezia politica. Sul “prognosticon” di Arquato, «Bruniana & Campanelliana», Vol. 11, No. 2 pp. 635-646.

Fiocco G. (1916), I pittori da Santacroce, «L’arte», XIX, pp. 179-206.

Fossi G. (2004), The Uffizi Gallery, Firenze: Giunti Editore.

Friedman J.B. (2008), The Art of the Exotic: Robinet Testard’s Turbans and Turban-like Coiffure, in Medieval Clothing and Textiles, edited by R. Netherton, G.R. Owen-Crocker, Vol. 4, Woodbridge, Suffolk: The Boydel Press.

Garrucci R. (1877), Storia della arte cristiana nei primi otto secoli della chiesa: corredata della Collezione di tutti i monumenti di pittura e scultura; incisi in rame su 500 tavole ed illustr. IV: Mussaici cimiteriali e non cimiteriali, Prato: Guasti

Han V. (1984), Turski počasni kaftan u službi hrišćanske liturgije na Balkanu, «Gradska kultura na Balkanu», 1, pp. 275-289.

Jezernik B. (2010), Imagining “The Turk”, in Imagining the Turk, edited by B. Jezernik, Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, pp. 1-16.

Kaplan P.H.D. (1985), Rise of the Black Magus in Western Art, Ann Arbor, Mich.: UMI Research Press.

Kaplan P.H.D. (2005), Isabella d’Este and black African women, in Black Africans in Renaissance Europe, edited by T.F. Earle, K.J.P. Lowe, Cambridge: Cambridge University press, pp. 125-155.

Kaplan P.H.D. (2010) Introduction to the new edition, in: The image of the black in Western Art, From the early Christian Era to the “Age of Discovery”,.From the Demonic Threat to the Incarnation of Sainthood, edited by D. Bindman, H.L. Gates, Jr., II, part 1, new edition, Boston: Harvard University, Press pp. 1-30.

Kaplan P.H.D. (2011), Black Turks: Venetian artists and perceptions of Ottoman ethnicity, in The Turk and Islam in the Western Eye 1450-1750, edited by J.G. Harper, Farnham, Surrey: Ashgate Publishing, pp. 41-66.

Karabacek J.V. (1918), Abendländische Künstler zu Konstantinopel im XV. und XVI. Jahrhundert, Wien: Kaiserliche Akademie der Wissenschaften.

Kehrer H. (1904), Die “heiligen drei könige” in der legende und in der deutschen bildenden kunst bis Albrecht Dürer, Strassburg: Heitz.

Kehrer H. (1908), Die Heiligen drei Könige in Literatur und Kunst, Strassburg: E.A. Seemann.

Kubiski J. (2001), Orientalizing Costume in Early Fifteenth-Century French Manuscript Painting (Cité des Dames Master, Limbourg Brothers, Boucicaut Master, and Bedford Master), «Gesta», Vol. 40, No. 2, pp. 161-180.

Kurth W. (1963), The complete woodcuts of Albrecht Dürer, New York: Dover Publications.

Lojkine S. (s.a.), Le Roland furieux de l’Arioste: littérature, illustration, peinture (XVIe-XIXe siècles) ˂ http://utpictura18.univ-montp3.fr/Arioste/AriostePerformance.php ˃, 08.02.2017.

Ludwig G. (1903), Archivalische Beiträge zur geschichte der Venezianischen Malerei. Die Bergamasken in Venedig, in Jahrbuch der Königlich Preussischen Kunstsammlungen, Berlin: Staatliche Museen zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, pp. 1-109.

Mack R.E. (2002), Bazaar to Piazza, Islamic trade and Italian Art, 1300-1600, Barkeley, Los Angeles, London: University of California Press.

Mackie L.W. (2004), Ottoman kaftans with an Italian identity, in Ottoman Costumes from Textile to Identity, edited by S. Faroqhi, C.K. Neumann; Istanbul: Eren, pp. 219-230.

Madar H. (2011), Dürer’s Depictions of the Ottoman Turks: A case of Early Modern Orientalism. in The Turk and Islam in the Western Eye, 1450-1750, edited by J.G. Harper, Farnham: Ashgate, pp. 155-183.

Magnier G. (2010), Pedro de Valencia and the Catholic Apologists of the Expulsion of the Moriscos, Leiden: Brill.

Mâle E. (1978), Religious Art in France, The twelfth century, A Study of the Origins of Medieval Iconography, Princeton: Princeton University Press.

Manca J. (2006), Andrea Mantegna and the Italian Renaissance, Parkstone: Parkstone Press.

Nanni G. (1485), De futuris christianorum triumphis in Saracenos, Nürnberg: Peter Wagner.

Nilgen U., Franciscono R. (1967), The Epiphany and the Eucharist: On the Interpretation of Eucharistic Motifs in Mediaeval Epiphany Scenes, «The Art Bulletin», Vol. 49, No. 4, pp. 311-316.

Nurhan A., Denny W.B., Mackie L.W., Tezcan H. (2001), IPEK. Imperial Ottoman Silks and Velvets, London: Azimuth Edition Limited.

Pinson Y. (1996), Connotations of Sin and Heresy in the Figure of the Black King in Some Northern Renaissance Adorations, «Artibus et Historiae», Vol. 17, No. 34, pp. 159-175.

Preto P. (1975), Venezia e i Turchi, Firenze: G.C. Sansoni.

Prijatelj Pavičić I. (1998), Kroz Marijin ružičnjak, Split: Književni krug.

Raby J. (1982), Venice, Dürer and the Oriental mode, London; Totowa, New Jersey: Islamic Art Publications, distributed by Sotheby’s.

Ridgeway W. (1908), The Origin of the Turkish Crescent, «The Journal of the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland» Vol. 38, pp. 241-258.

Sansovino F. (1604), Venetia città nobilissima et singolare; descritta già in 14. libri da M. Francesco Sansouino: et hora con molta diligenza corretta, emendata, e più dvn terzo di cose nuoue ampliata dal M.R.D. Giouanni Stringa, Venezia: Altobello Salicato.

Saule B. (1999), Topkapi à Versailles, Trésors de la cour ottomane, exhibition catalogue (Musée national des châteaux de Versailles et de Trianon, 4 mai-15 août 1999), Paris: Editions de la Réunion des Musées Nationaux.

Setton K.M. (1992), Western Hostility to Islam and Prophecies of Turkish Doom, Philadelphia: American Philosophical Society.

Schwarz Lausten P. (2014), Saraceni e Turchi nell’Orlando Furioso di Ariosto, Atti X Convegno Italianisti Scandinavi (Università d’Islanda Università di Bergen Reykjavik 13-15 giugno 2013), edited by M. Cargiulo, M. Hagen, S. Rosatti, Roma: Aracne, pp. 261-286.

Stradiotti R. (1975-1976), Per un catalogo delle pitture di Girolamo da Santacroce, «Atti dell'Istituto Veneto di Scienze, Lettere ed Arti. Classe di Scienze Morali, Lettere ed Arti», CXXXIV, pp. 569-591.

Tietze H. (1941), Among the Dürer Plagiarists, «The Journal of the Walters Art Gallery», Vol. 4., pp. 88-95, 122.

Vasari G. (2003), Vita di Marcantonio Bolognese e d’altri intagliatori di stampe, in Le vite dei piú eccelenti pittori, scultori e architetti, Roma: Grandi Tascabili Economici Newton, pp. 838-854.




DOI: http://dx.doi.org/10.13138/2039-2362/1695

Copyright (c) 2017 IL CAPITALE CULTURALE. Studies on the Value of Cultural Heritage


Licenza Creative Commons edita dall'eum e gestita dall'Università di Macerata, Dipartimento di Scienze della formazione, dei beni culturali e del turismo, Sezione di Beni Culturali, piazzale Bertelli 1, 62100 Macerata, Italia.

Adotta specifiche politiche per la gestione e protezione dei dati.