The Great Bravery of Croatian Soldier by Giuseppe Maria Mitelli

Daniel Premerl

Abstract


The article approaches the iconography of two etchings with Croatian subject matter made by the Bolognese etcher Giuseppe Maria Mitelli in 1684. In the focus is the etching Great Bravery of Croatian soldier (Gran prodezza di soldato croatto). The author concludes, interpreting the explanatory text below the etching, that it depicts an event of the so-called Great Turkish War (1683-1699). The depicted hero belonged to the Croatian Regiment commanded by general James Leslie, and the depicted heroic act occurred, in all probability, during the battle of Virovitica in 1684. Also, the author points out to a model for Mitelli's etching as well as to the literary image of the simultaneous decapitation of both a horseman and a horse in the Croatian literature. In the same year, Mitelli also made the portrait of the Zagreb bishop and the politician Martin Borković. The existence of both etchings is associated with the Illyrian-Hungarian College in Bologna, governed by the Zagreb cathedral Chapter.

L'articolo indaga l'iconografia di due incisioni con soggetto croato realizzate dall'incisore bolognese Giuseppe Maria Mitelli nel 1684. Il focus del saggio è l'incisione Gran prodezza di soldato croatto. Interpretando il testo esplicativo sotto l'acquaforte, l'autore ritiene che essa raffiguri un evento della cosiddetta Grande Guerra Turca (1683-1699). L'eroe raffigurato apparteneva al reggimento croato comandato dal generale James Leslie e l'atto eroico raffigurato avvenne, con ogni probabilità, durante la battaglia di Virovitica nel 1684. L'autore individua inoltre un modello per l'incisione di Mitelli e un riferimento a una fonte nella letteratura croata ove compare la decapitazione simultanea di un cavaliere e di un cavallo. Nello stesso anno Mitelli fece anche il ritratto del vescovo di Zagabria e del politico Martin Borković. L'esistenza di entrambe le acqueforti è associata al Collegio illirico-ungarico di Bologna, governato dal Capitolo della cattedrale di Zagabria.


Full Text

PDF (English)

Riferimenti bibliografici


Accorsi M. L., Brizzi G. P., a cura di (1988), Annali del Collegio Ungaro-Illirico di Bologna 1553-1764, Bologna: CLUEB.

Autonomija katoličke crkve u Hrvatskoj (1870), «Zagrebački katolički list», XXI, n. 31, 15 September, pp. 333-336.

Bahlcke J. (2005), Ungarischer Episkopat und österreichische Monarchie, Stuttgart: Franz Steiner Verlag.

Boschloo A.W.A. (1992), Giuseppe Maria Mitelli e le stampe popolari, in Il luogo ed il ruolo della città di Bologna tra Europa continentale e mediterranea, a cura di G. Perini, Bologna: Nuova Alfa Editoriale, pp. 373-388.

Cvetnić S. (2000), Djela ljubljanskog slikara Ioannesa Eisenhordta na Kaptolu, u Zagrebu, «Acta historiae artis Slovenica», n. 5, ppp. 83-108.

Cvitanović Đ., edited by (1989), Kultura Pavlina u Hrvatskoj 1244-1786, Zagreb: ČGP Delo OOUR Globus, Muzej za umjetnost i obrt.

Fališevac D. (2011), Osmanšćica, in Hrvatska književna enciklopedija, vol. 3, edited by V. Visković, Zagreb: Leksikografski zavod Miroslav Krleža.

Galavics G. (2003), Thesenblätter ungarischer Studenten in Wien im 17. Jahrhundert. Künstlerische und pädagogische Strategien, in Die Jesuiten in Wien. Zur Kunst- und Kulturgeschichte der österreichischen Ordenprovinz der “Gesellschaft Jesu” im 17. und 18. Jahrhundert, edited by H. Karner, W. Telesko, Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, pp. 113-130.

Horvat R. (1910), Slike iz hrvatske povijesti, Zagreb: Hrvatska pučka seljačka knjižara.

Maček P. (2015), Rod Mrnjavčića, gospodara Brezovice, 1524.‒1663. Prikaz rodoslovlja, «Tkalčić», n. 19, pp. 7-100.

Mažuran I. (1998), Hrvati i Osmansko Carstvo, Zagreb: Golden marketing.

Premerl D. (2011), The Meaning of Emperor Francis I's Funeral in Bologna, «Ikon», n. 4, pp. 243-256.

Premerl D. (2014), Bolonjske slike hrvatske povijesti ‒ Politička ikonografija zidnih slika u Ilirsko-ugarskom kolegiju u Bolonji, Zagreb: Leykam international.

Premerl D. (2018a), Visualizing Illyrianism in Urban VIII's Rome, in print.

Premerl D. (2018b), Self-presentation of an Illyrian Noble: Coat of Arms of Ivan Tomko Mrnavić, in print.

Rattkay G. (1652), Memoria regum et banorum Regnorum Dalmatiae, Croatiae et Sclavoniae, Vienna: Matthäus Cosmerovius.

Rattkay J. (2001), Spomen na kraljeve i banove Kraljevstava Dalmacije, Hrvatske i Slavonije, translated by Z. Blažević et al., Zagreb: Hrvatski institut za povijest.

Repanić-Braun M. (1994), Sakralno štafelajno slikarstvo baroknog razdoblja, in Sveti trag ‒ devetsto godina umjetnosti Zagrebačke nadbiskupije 1094‒1994, edited by T. Lukšić and I. Reberski, Zagreb: Zagrebačka nadbiskupija‒Institut za povijest umjetnosti‒Muzejsko-galerijski centar, pp. 341-370.

Rózsa G. (1987‒1988), Thesenblätter mit ungarischen Beziehungen, «Acta Historiae Artium», n. 33, pp. 257-289.

Sárközy P. (1988), Il ruolo dell'Università di Bologna e del Collegio Ungaro-Illirico nella storia culturale ungherese, in Annali del Collegio Ungaro-Illirico di Bologna 1553-1764, a cura di M. L. Accorsi, G. P. Brizzi, Bologna: CLUEB, pp. xliii-lxiii.

Sekulić A. (1995), Martin Borković, in Zagrebački biskupi i nadbiskupi, edited by F. Mirošević, Zagreb: Školska knjiga, pp. 340-361.

Šourek D. (2016), Zagrebački “grbovnik” u Bologni: zidne slike u trijemu Ilirsko-ugarskoga kolegija, paper read on 29 September 2016 at the XVth Dani Cvita Fiskovića (Likovne umjetnosti, arhitektura i povijesni identiteti), Zadar 28 September – 1 October 2016, in print.

Štefanič T. (2009), Grofje Leslieji ‒ škotski lastniki ptujskega gradu / Counts Leslie ‒ the Scottish owners of the Ptuj castle, in Rodbina Leslie ‒ iz kraljevstva Stuartov v Habsburško Cesarstvo / Leslie family ‒ from the House of Stuart to the Habsburg Empire, edited by T. Štefanič, Ptuj: Pokrajinski muzej Ptuj-Ormož, pp. 7-31.

Tomko Mrnavić I. (1631), Osmanšćica, Rome: Giacomo Mascardi.

Varignana F., a cura di (1978), Le collezioni d'arte della Cassa di Risparmio in Bologna. Le incisioni. I. Giuseppe Maria Mitelli, Bologna: Edizioni ALFA.

Weigl I. (2002), In a caftan before the emperor, with the haiduks around Graz and with a library in Ptuj. The counts Leslie and their city and country residences in the 17th and the 18th century, in Zapuščina rodbine Leslie na ptujskem gradu, edited by P. Vidmar, Ptuj: Pokrajinski muzej, pp. 88-96, 45-55.

Worthington D. (2002), »On the high post-way between Vienna and Venice«: The Leslie family in Slovenia, in Zapuščina rodbine Leslie na ptujskem gradu, edited by P. Vidmar, Ptuj: Pokrajinski muzej, pp. 81-86, 11-17.




DOI: http://dx.doi.org/10.13138/2039-2362/1850

Copyright (c) 2018 IL CAPITALE CULTURALE. Studies on the Value of Cultural Heritage


Licenza Creative Commons edita dall'eum e gestita dall'Università di Macerata, Dipartimento di Scienze della formazione, dei beni culturali e del turismo, Sezione di Beni Culturali, piazzale Bertelli 1, 62100 Macerata, Italia.

Adotta specifiche politiche per la gestione e protezione dei dati.