Firm, territory and local community: lessons learned from the Olivetti’s model

Downloads

Additional Files

Pubblicato

2019-12-05

Fascicolo

Sezione

Saggi

DOI:

https://doi.org/10.13138/2039-2362/2109

Autori

  • Cristina Simone Università "La Sapienza" di Roma
  • Marcelo Enrique Conti Università La Sapienza di Roma, Dip. di Management
  • Antonio La Sala Università degli Studi di Salerno

Abstract

The paper discusses the relevance of the Olivetti model and the validity of that entrepreneurial experience based on values such as the concrete community, the territory and urban planning, and a source of virtuous learning to face the tensions of the current socio-economic systems. Through the methodology of the case study, the one developed by Adriano Olivetti is qualified as an arbor vitae business model: a model based on ethics and community, a culture of innovation and aesthetics in design. Thus, the Olivettian model of the arbor vitae is assumed as an ideal-typical model. It can assess the virtuosity or otherwise the possible corporate behavior in the current socio-economic contexts. The article ends by emphasizing the vast cultural heritage left by Olivetti to the city of Ivrea, the company’s headquarters. The Ivrea Olivetti factory became a virtuous model of work organization. It has made Ivrea as a smart land ante litteram conceived for man and not exclusively for the often dehumanizing efficiency of the assembly line. Olivetti factory in Ivrea became a model of a work organisation while the Ivrea community a smart land designed on the person and not on the dehumanized work of the assembly line: all these reasons have led Ivrea – the Industrial City of the 20th Century – to be recognized as the 54th Italian UNESCO Heritage. 

Il lavoro discute l’attualità del modello olivettiano e la validità di quell’esperienza imprenditoriale basata su valori quali la comunità concreta, il territorio e la pianificazione urbana e fonte di apprendimento virtuoso per affrontare le tensioni degli attuali sistemi socio-economici. Adottando la metodologia del caso di studio, quello sviluppato da Adriano Olivetti viene qualificato come modello di impresa arbor vitae: un modello fondato su etica e comunità, cultura dell’innovazione e dell’estetica nel design. Il modello olivettiano dell’arbor vitae viene così assunto a modello idealtipico sulla cui base valutare la virtuosità o meno dei possibili comportamenti d’impresa negli attuali contesti socio-economici. Il saggio si chiude sottolineando l’ingente eredità culturale lasciata da Olivetti alla città di Ivrea, sede dell’azienda. La fabbrica olivettiana di Ivrea divenne un modello virtuoso di organizzazione del lavoro e fece di Ivrea una smart land ante litteram concepita per l’uomo e non esclusivamente per l’efficienza, spesso disumanizzante, della linea di assemblaggio: proprio questa profondamente umana quanto illuminata concezione dello spazio lavorativo quale spazio innanzitutto di rapporto interumano è valsa ad Ivrea – Industrial City of the 20th Century – il prestigioso riconoscimento di 54° sito UNESCO italiano.

Riferimenti bibliografici

Adams T. (2003), The power of perceptions: Measuring wellness in a globally acceptable, philosophically consistent way, «Wellness Management», www.hedir.org, 03.02.2019.

Adams T., Bezner J., Steinhardt M. (1997), The conceptualisation and measurement of perceived wellness: Integrating balance across and within dimensions, «American Journal of Health Promotion», n. 11, pp. 208-218.

Aydalot P. (1986), Milieux innovateurs en Europe, Orléans: Gremi.

Balbo F. (1962), Idee per una filosofia dello sviluppo umano, Torino: Boringhieri.

Barile S., Saviano M., Polese F., Di Nauta P. (2013), Il rapporto impresa-territorio tra efficienza locale, efficacia di contesto e sostenibilità ambientale, «Sinergie Italian Journal of Management», n. 90, gennaio-aprile 2013, pp. 25-49, https://doi.org/10.7433/s90.2013.04, 03.02.2019.

Bauman Z. (2000), Liquid Modernity, Hoboken: John Wiley & Sons.

Bauman Z. (2003), Intimations of postmodernity, London and New York: Routledge.

Becattini G. (2000), Il distretto industriale, Torino: Rosenberg and Sellier.

Becattini G. (2015), La coscienza dei luoghi, Roma: Donzelli.

Becattini G., edited by (1987), Mercato e forze locali: il distretto industriale, Bologna: Il Mulino.

Belussi F., Pilotti L. (2002), Knowledge creation, learning and innovation in Italian industrial districts, «Geografiska Annaler», Series B: Human Geography, 84, n. 2, 125-139.

Berta G. (1980), Le Idee al Potere: Adriano Olivetti tra la fabbrica e la comunità, Milano: Edizioni Comunità.

Boltri D., Maggia G., Papa E. (1998), Architetture olivettiane a Ivrea: i luoghi del lavoro ei servizi socio-assistenziali di fabbrica, Roma: Gangemi Editore.

Bonaccorsi A., Granelli A. (2005), L’intelligenza s’industria. Creatività e innovazione per un nuovo modello di sviluppo, Bologna: Il Mulino.

Bonifazio P., Scrivano P. (2001), Olivetti costruisce: architettura moderna a Ivrea: guida al museo a cielo aperto, Milano: Skira.

Bonomi A. (2012), Tra il più globale e il più locale. Il territorio nell’epoca dei flussi, «alfabeta2», n. 20, pp. 8-9.

Bonomi A. (2015), Comunità, prossimità, simultaneità, in Il vento di Adriano: la comunità concreta di Olivetti tra non più e non ancora, edited by A. Bonomi, A. Magnaghi, M. Revelli, Roma: DeriveApprodi, pp. 3-94.

Borgonovi E. (2006), Imprenditorialità, consenso sociale e sviluppo dell’impresa, «Sinergie Italian Journal of Management», n. 70, pp. 27-35.

Bourdieu P. (1979), La distinction. Critique sociale du jugement, Paris: Minuit.

Bricco P. (2005), Olivetti, prima e dopo Adriano: industria cultura estetica, Napoli: L’ancora del Mediterraneo, vol. 54.

Brilliant E.L. (1993), Theory and reality in the vision of Adriano Olivetti, «Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations», 4, n. 1, pp. 95-114.

Camagni R., edited by (1991), Innovation Networks: Spatial Perspectives, London: Belhaven Press.

Catturi G. (2003), Valori etici e principi economici: equilibrio possibile, «Studi e Note di Economia», n. 3, pp. 7-37.

Conti M.E. (2018), Il management ambientale: Teorie, metodi e strumenti in una prospettiva sostenibile, Roma: Edizioni Nuova Cultura.

Conti M.E., Arcuri M., Simone C. (2018), Wellbeing, conflict and teamworking: the social role of the team leader-an overview, «International Journal of Environment and Health», 9, n. 2, pp. 151-168.

Conti M.E., Ciasullo R. (2016), L’ambiente: dalle teorie economiche al management, Roma: Edizioni Nuova Cultura.

Conti T. (2006), L’esperienza di Adriano Olivetti, «Sinergie Italian Journal of Management», n. 70, pp. 37-43.

Corò G., Micelli S. (2007), I distretti industriali come sistemi locali dell’innovazione: imprese leader e nuovi vantaggi competitivi dell’industria italiana, «Economia Italiana», n. 1, pp. 47-73.

Cortinovis C., Geneletti D. (2018), Ecosystem services in urban plans: What is there, and what is still needed for better decisions, «Land Use Policy», n. 70, pp. 298-312.

Crevoisier O. (1996), Proximity and Territory versus Space in Regional Science, «Environment and Planning», 28, n. 9, pp. 1683-1697.

Crouch C., Finegold D., Sako M. (2001), Are skills the answer?: the political economy of skill creation in advanced industrial countries, Oxford: Oxford University Press.

Csikszentmihalyi M. (1988), The flow experience and its significance for human psychology, in Optimal Experience: Psychological Studies of Flow in Consciousness, edited by M. Csikszentmihalyi, I. Csikszentmihalyi, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 15-35.

Del Baldo M. (2009), I territori della responsabilità sociale. Un modello marchigiano di sviluppo sostenibile, in Responsabilità sociale d’impresa e territorio, edited by A. Matacena, M. Del Baldo, Milano: FrancoAngeli, pp. 127-215.

Dezi L., Gilardoni A., Miglietta A., Testa F. (2006), L’esperienza delle public utilities locali: un modello di rapporto impresa-territorio?, «Sinergie Italian Journal of Management», n. 70, pp. 151-179.

Donati P., Solci R. (2011), Beni relazionali Che cosa sono e quali effetti producono, Torino: Bollati Boringhieri.

Etzkowitz H., Leydesdorff L. (2000), The dynamics of innovation: from National Systems and “Mode 2” to a Triple Helix of university–industry– government relations, «Research policy», 29, n. 2, pp. 109-123.

Ferrarotti F. (2013), La concreta utopia di Adriano Olivetti, Bologna: Edizioni Dehoniane Bologna.

Franch M. (2010), Le frontiere manageriali per la valorizzazione della cultura e dell’arte, «Sinergie Italian Journal of Management», n. 82, pp. 95-107.

Freeman C. (1987), Technology, policy, and economic performance: lessons from Japan, London and New York: Pinter Publishers.

Gallino L. (2001), L’impresa responsabile. Un’intervista su Adriano Olivetti, Roma: Edizioni Comunità.

Gallino L. (2011), Finanzcapitalismo: la civiltà del denaro in crisi, Torino: Einaudi.

Garlato G. (2007), Globalizzazione e sistemi economici locali: indicazioni per una politica dei servizi, «Economia dei servizi», II, n. 1, pp. 17-46.

Garofoli G., edited by (2003), Impresa e territorio, Bologna: il Mulino.

Georgescu-Roegen N. (2003), Bioeconomia, Torino: Bollati Boringhieri.

Garofoli G. (2009), Regional and local development, «Scienze Regionali», 8, n. 3, pp. 35-58.

Helliwell J.F. (2005), Wellbeing, Social Capital and Public Policy: What’s New?, Cambridge: National Bureau of Economic Research.

Hirsch F. (1980), I limiti sociali allo sviluppo, Milano: Bompiani.

Hotelling H. (1929), Stability in Competition, «The economic Journal», 39, n. 153, pp. 41-57.

Jonas S. (2005), The wellness process for healthy living: A mental tool for facilitating progress through the stages of change, «AMAA Journal», 18, n. 2, pp. 5-8.

Latouche S. (2010), Sortir de la société de consommation: voix et voies de décroissance, Brignon: Les liens qui libèrent.

Lipietz A., Benko G. (1992), Les régions qui gagnent: Districts et réseaux, les nouveaux paradigmes de la géographie économique, Paris: PUF.

Lösch A. (1954), The economics of location, New Haven, Conn.: Yale University Press.

Magnaghi A. (2011), Educare al territorio: conoscere, rappresentare, curare, governare, in Educare al territorio, educare il territorio. Geografia per la formazione, edited by C. Giorda, M. Puttilli, Roma: Carocci, pp. 32-42.

Magnaghi A. (2015), Dal territorio della comunità concreta alla globalizzazione economica e ritorno, in Il vento di Adriano: la comunità concreta di Olivetti tra non più e non ancora, edited by A. Bonomi, A. Magnaghi, M. Revelli, Roma: DeriveApprodi, pp. 95-140.

Maillat D. (1994), Comportaments spatiaux et milieux innovateurs, in Dictionnaire d’analyse spatiale, edited by J.P. Auray et al., Paris: Economica.

Maritain J., Mazzolani M. (1963), La persona e il bene comune, Brescia: Morcelliana.

Marshall A. (1920), Principles of Economics, 8° ed. (ed. orig. 1890), London: Macmillan.

Matacena A., Del Baldo M. (2009), Responsabilità sociale d’impresa e territorio. L’esperienza delle piccole e medie imprese marchigiane, Milano: FrancoAngeli.

May D. (2007), Determinants of wellbeing, Memorial University of Newfoundland and Newfoundland and Labrador Statistics Agency, https://nl.communityaccounts.ca/pdf_files/DeterminantsOfWellBeing-06.pdf, 02.08.2019.

Migheli M. (2012), Il valore degli “intangibili” e del capitale relazionale per un’impresa: inquadramento teorico, evidenze empiriche, analisi econometriche, «Working Paper on Knowledge Society», n. 2, Ivrea: Fondazione Adriano Olivetti.

Mounier E. (1949), Rivoluzione personalistica e comunitaria, Roma: Edizioni di Comunità.

Mounier E. (1964), Il personalismo (1964), transl. by A. Gardin, Roma: AVE.

Mournier E. (1934), Révolution personnaliste et communautaire, Paris: Montaigne Ed.

Nussbaum M. (1986), The Fragility of Goodness: Luck and Ethics in Greek Tragedy and Philosophy, Part 2, II ed., Cambridge: Cambridge University Press.

Ochetto B. (2013), Adriano Olivetti. La biografia, Roma: Edizioni di Comunità.

Ochetto V. (1985), Adriano Olivetti, Milano: Arnoldo Mondadori.

Olivetti A. (1945), L’Ordine Politico della Comunità, Roma: Nuove Edizioni Ivrea, reprinted in 1970, Rome: Comunità.

Olivetti A. (1949), Appunti per la storia di una fabbrica, «Il Ponte», a. V, n. 8-9 (agosto-settembre 1949), pp. 1045-1051.

Olivetti A. (1952), Società, Stato, Comunità: Per una Economia e Politica Comunitaria, Roma: Edizioni di Comunità.

Olivetti A. (1955), Il Cammino della Comunità, (The Way of the Community Movement), speech given at the meeting of the Community Movement, Ivrea, May, Milano: Edizioni di Comunità, reprinted in 1959, Città dell’Uomo.

Olivetti A. (1959), “Ai lavoratori”, discorso del 23 Aprile 1955, in Città dell’uomo, Milano: Edizioni di Comunità, pp. 143-146.

Olivetti A. (2013), Il mondo che nasce, Roma: Edizioni di Comunità.

Olivetti A. (2014), Le fabbriche di bene, Roma: Edizioni di Comunità.

Olmo C. (2001), Costruire la città dell'uomo. Adriano Olivetti e l’urbanistica, Roma: Edizioni di Comunità.

Piol E. (2004), Il sogno di un’impresa, Milano: Il Sole 24 Ore Libri.

Poma L. (2012), L’esperienza dei poli di innovazione in Piemonte e quella dei tecnopoli in Emilia Romagna, in Innovazione, Intangibili, Territorio, Atti del Convegno Fondazione Olivetti (Roma, 30 maggio 2012), Roma: Fondazione Adriano Olivetti.

Preti P. (2007), Un salto oltre il declino, in L’impresa Forte. Un manifesto per le piccole imprese, edited by P. Preti, M. Puricelli, Milano: Egea, pp. 1-29.

Prezioso M. (1993), Aspetti geografici del comportamento della grande impresa italiana nella ricentralizzazione dello spazio economico, in Impresa e territorio. Contributi ad una geografia dell’impresa in Italia, edited by F. Salvatori, Bologna: Pàtron Editore, pp. 217-248.

Renger R.F., Midyett S.J., Mas F.G., Erin T.E., McDermott H.M., Papenfuss R. L., Eichling P.S., Baker D.H., Johnson K.A., Hewitt M.J. (2000), Optimal Living Profile: An inventory to assess health and wellness, «American Journal of Health Promotion», 24, n. 6, pp. 403-412.

Revelli M. (2015), Adriano Olivetti attualissimo inattuale. Una premessa storica, in Il vento di Adriano: la comunità concreta di Olivetti tra non più e non ancora, edited by A. Bonomi, A. Magnaghi, M. Revelli, Roma: DeriveApprodi.

Rullani E. (2004), La fabbrica dell’immateriale: produrre valore con la conoscenza, Roma: Carocci.

Ryan R.M., Deci E.L. (2001), On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic wellbeing, «Annual Review of Psychology», n. 52, pp.141-166.

Ryff C.D., Singer B.H. (2006), Best news yet on the six-factor model of wellbeing, «Social Science Research», n. 35, pp. 1103-1119.

Sapelli G. (2007), Etica d’impresa e valori di giustizia, Bologna: Il mulino.

Sapelli G. (2018), Oltre il capitalismo. Macchine, lavoro, proprietà, Milano: Guerini e Associati.

Sartori G. (2000), Pluralismo, multiculturalismo e estranei: saggio sulla società multietnica, Milano: Rizzoli.

Schillaci C.E., Gatti C. (2011), E pluribus unum: intenzionalità collettiva e governo dei sistemi territoriali, «Sinergie Italian Journal of Management», n. 84, pp. 21-45.

Sciarelli M., Tani M. (2015), Sustainability and stakeholder approach in Olivetti from 1943 to 1960: a lesson from the past, «Sinergie Italian Journal of Management», 33, n. 96, pp. 19-36.

Seligman M.E.P., Csikszentmihalyi M. (2000), Positive psychology: An introduction, «American Psychologist», 55, n. 1, pp. 5-14.

Serafini U. (1982), Adriano Olivetti e il Movimento Comunità: un anticipazione scomoda, un discorso aperto, Roma: Officina.

Simone C., Barile S., Calabrese M. (2018a), Managing territory and its complexity: a decision-making model based on the viable system approach (VsA), «Land Use Policy», n. 72, pp. 493-502.

Simone C., Barondini M.E. (2014), Arbor vitae: in search of a business model for the development of a cultural peripheral, «Il capitale culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage», n. 10, pp. 659-692.

Simone C., Barondini M. E., Calabrese M. (2015), Firm and territory: in searching for a sustainable relation. Four cases study from Italian secular firms, «International Journal of Environment and Health», 7, n. 4, pp. 329-358.

Simone C., Barondini M.E., Calabrese M. (2017), Firm and Territory. Theoretical Contributions and Case Studies, Saarbrűcken: Edizioni Accademiche Italiane (EAI).

Simone C., Calabrese M. (2017), Territory and management science: new insights by the ConsulCubo model, «International Journal of Environment and Health», 8, n. 2, pp. 101-119.

Simone C., La Sala A. (2018), When critical purchase behaviour promotes socio-economic wellbeing: the case of Italian EPGs, «International Journal of Environment and Health», 9, n. 2, pp. 183-196.

Simone C., La Sala A., Baldassarra C. (2018b), Wellbeing and firms: the Adriano Olivetti’s model, «International Journal», 9, n. 2, pp. 113-130.

Storper M. (1997), Le economie locali come beni relazionali, «Sviluppo locale», a. IV, n. 5, pp. 5-42.

Storper M., Harrison B. (1991), Flexibility, hierarchy and regional development: the changing structure of industrial production systems and their forms of governance in the 1990s, «Research policy», 20, n. 5, pp. 407-422.

Tönnies F. (1912), Gemeinschaft und Gesellschaft, Leipzig: Fues’s Verlag; Italian transl. Comunità e società, Roma-Bari: Laterza, 2011.

Uhlaner C. (1989), Relational Goods and Participation: Incorporating Sociality into a Theory of Rational Action, «Public Choice», n. 62, pp. 253-285.

Viale G. (2011), La conversione ecologica, Rimini: NdA Press.

Virilio P. (2000), La velocità di liberazione, Milano: Eterotopia.

Weber A. (1909), Theory of the Location of Industries; transl. by Friedrich C.J. (1929), Chicago, Illinois: University of Chicago Press.

Weil S. (1951), Appunti sulla soppressione dei partiti politici, «Comunità», n. 10.

Zamagni S. (2008), L’economia del bene comune, II ed., Roma: Città Nuova Editrice.

Biografie autore

Cristina Simone, Università "La Sapienza" di Roma

Prof. Associato Confermato in Economia e gestione delle Imprese

Dip.to di Management

Facoltà di Economia

Università degli Studi di Roma "La Sapienza"

Docente di Management e di Organizzazione Aziendale

Aree di ricerca:

economia della conoscenza; rapporti impresa  e territorio

Marcelo Enrique Conti, Università La Sapienza di Roma, Dip. di Management

Marcelo Enrique Conti, PhD, is Associate Professor of
Risk Assessment & Environmental Management at Sapienza University of Rome, Italy; Adjunct Professor of Environmental Economics, University of Nova Gorica, Slovenia; Professor of Environmental Management &
Sustainable Development, Pontifical University of St Thomas Aquinas, Vatican. He is Member of the International Commission on Occupational
Health (ICOH): Toxicology of Metals Scientific Committee and Nanomaterial Workers’ Health Scientific Committee. He is Member of the Scientific Committees of several international scientific journals and author of more than 190 scientific publications in the environmental monitoring & environmental
policy field.

Antonio La Sala, Università degli Studi di Salerno

PhD Student, visiting scholar California State University Sacramento (USA)

Come citare

Simone, C., Conti, M. E., & La Sala, A. (2019). Firm, territory and local community: lessons learned from the Olivetti’s model. Il Capitale Culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage, (20), 403–428. https://doi.org/10.13138/2039-2362/2109