Art on the threshold. Neapolitan metro stations in an international context

Gaia Salvatori

Abstract


Artistic installations in metro subway stations can influence the daily use of public spaces. They are grafted into places that necessarily require, by those who use them, different ways of attention, between transits and moments of stasis. After a brief summary of the main international cases, this essay focuses on the presence of art works in Neapolitan subway stations, dwelling in particular on those cases with a significant integration between art and architecture and where the relationship between the city and its corresponding underground part is highlighted. In the past many works of public art were intended as monuments or as decorations. By contrast, the works taken into consideration here go beyond these definitions, just as their framing in a specific museum dimension is problematic. The art stations in Naples open new questions on public art and can be a starting point for new aesthetic and relational experiences.

Le installazioni artistiche nelle stazioni metropolitane possono influenzare l’uso quotidiano degli spazi pubblici, in quanto si innestano in luoghi che necessariamente richiedono, da parte di chi li frequenta, diverse modalità di attenzione, fra transiti e momenti di stasi. Dopo un rapido sguardo ai principali casi in ambito internazionale, il testo si sofferma sulle “Stazioni dell'arte” a Napoli e, in particolare, su una scelta di opere in esse contenute dove è più esplicita l’integrazione con l’architettura e più evidente la relazione fra la città e la sua corrispondente parte ipogea. Se nel passato molte opere d’arte pubblica sono state intese come monumenti o come decorazioni, le opere prese in considerazione vanno al di là di queste definizioni, così come è problematico il loro inquadramento in una specifica dimensione museale. Le stazioni dell’arte a Napoli aprono nuovi interrogativi sull'arte pubblica e possono costituire un punto di partenza per nuove esperienze estetiche e relazionali.


Full Text

PDF (English)

Riferimenti bibliografici


References / Riferimenti bibliografici

Augè M. (1995), Non-places: Introduction to an Anthropology of Supermodernity, London: Verso.

Ascher F. (1995), Métapolis, ou l’avenir de la ville, Paris: Odile Jacob.

Bignardi M. (2013), Praticare la città. Arte ambientale, prospettive della ricerca e metodologie d'intervento, Napoli: Liguori editore.

Bissel D., Fuller G. (2011), Stillness in a Mobile World, London: Routledge.

de Graaf R., van Duyn E. (1981), Beeldende kunst in de Amsterdamse metro. Integratie in de omgeving of anekdotes langs de baan, «Wonen TA/BK», 4, pp. 18-23.

Bonito Oliva A. (2000), Arte Pubblica, in La Metropolitana di Napoli. Nuovi spazi per la mobilità e la cultura, Napoli: Electa, pp. 49-55.

Bonito Oliva A. (2006), The obligatory museum, in M.G. Zunino and G. Orlandi (eds.), Metropolis. The Rail Transport Challenge in Naples and Campania, catalogo della mostra (Napoli, 23 December 2006- 20 February 2007), Milano: Editrice Abitare Segesta, pp. 20-21.

Bonito Oliva A. (2011), La Metropolitana di Napoli: il Museo obbligatorio, in G. Cassese (ed.), La conservazione dell’arte pubblica in Italia. Il caso del Metrò dell’arte di Napoli, Napoli: Arte’m, pp. 27-29.

Clifford J. (1997), Routes. Travel and Translation in the Late Twentieth Century, Cambridge: Harvard University Press.

Dobbin C. (2012), London Underground Maps. Art, Design and Carthography, Farnham: Lund Humphries in association with London Transport Museum.

Entering the City: Spaces, Transports, Perceptions, and Representations from the 18th Century to the Present

Fabbri P. (2002), Thinking of her, in A. Vettese, P. Fabbri, M. Pierini, Barbara Kruger catalogo della mostra (Palazzo delle Papesse. Centro Arte Contemporanea, Siena 22 giugno-5 settembre 2002), Siena: Centro Arte Contemporanea, pp. 28-29.

Gravagnuolo B. (2006), Metrò-polis, in M.G. Zunino and G. Orlandi (eds.), Metropolis. The Rail Transport Challenge in Naples and Campania, catalogo della mostra (Napoli, 23 December 2006- 20 February 2007), Milano: Editrice Abitare Segesta, pp.16-17

Haring K. (1984), Art in transit. Subway Drawings by Keith Haring (introduction by H. Geldzahler), New York: Harmony Books.

Harrison H.A. (1981), Subway art and the public use of arts committee, «Archives of American Art Journal», 21, n. 2, pp. 2-12

Ibelings H. (2011), European Architecture Since 1890, Amsterdam: SUN.

Jonker G, s.d. [1981], Art in the Amsterdam Subway/Van Metro tot Beeldhuis, Amsterdam: Werkgroep Kunstzaken Metro Amsterdam.

Marone R. (2000), From the Metropolitana Collinare to Line 1, in La Metropolitana di Napoli Nuovi spazi per la mobilità e la cultura, Napoli: Electa, pp.165-166.

Mendini A. (2006), The philosophy of the Naples subway, in Zunino and Orlandi (eds.), Metropolis The Rail Transport Challenge in Naples and Campania, catalogo della mostra (Napoli, 23 December 2006- 20 February 2007), Milano: Editrice Abitare Segesta, pp.18-19.

Silva G. (2006), Introduction, in Zunino and Orlandi (eds.), Metropolis, The Rail Transport Challenge in Naples and Campania, catalogo della mostra (Napoli, 23 December 2006- 20 February 2007), Milano: Editrice Abitare Segesta, p. 4.

Storr R. (2007)., Think With the Senses – Feel with the Mind. Art in the Present Tense, 52nd International Art Exhibition, La Biennale di Venezia, Venezia: Marsilio.

Ström M. (1986), Metro Art dans les Metropoles, Exposition organisée par la Générale de Banque, Bruxelles: C. Coessens.

Trimarco A. (2002), Napoli un racconto d’arte 1954/2000, Roma: Editori Riuniti.

Welling D. (1987), Visual Arts and the Rotterdam Metro, Rotterdam: Centrum Beeldende Kunst/Dienst van Gemeentewerken Rotterdam/R.E.T.

< http:www.arte.rai.it/ a -roma-la- street-art-prende-la metro>, 30.9. 2016.

, 30. 4. 2018

, 30.6. 2018




DOI: http://dx.doi.org/10.13138/2039-2362/2231

Copyright (c) 2020 IL CAPITALE CULTURALE. Studies on the Value of Cultural Heritage


Licenza Creative Commons edita dall'eum e gestita dall'Università di Macerata, Dipartimento di Scienze della formazione, dei beni culturali e del turismo, Sezione di Beni Culturali, piazzale Bertelli 1, 62100 Macerata, Italia.

Adotta specifiche politiche per la gestione e protezione dei dati.