A forceful influence: Saint Bridget’s Revelations, the Limbourg brothers and the Très Riches Heures of the Duke of Berry

Angela Maria La Delfa

Abstract



The Revelations of Saint Bridget of Sweden were widespread beginning in the first decade that followed the death of Bridget. In those years, the exchanges among Italy, France and Flanders favored the circulation of the writings and models of the first Brigittine iconography. A testimony of this is found in the miniatures with the Nativity, the Coronation of the Virgin and the Fall of the Rebel Angels in the Très Riches Heures of the Duc of Berry. The aim of the article is to prove that the Brigittine literature was well known by the Limbourg brothers but also that of explaining the reasons of this interest. Through the systematic study of the sources and the identification of the context that favored interest in Bridget’s work, the article shows how the Limbourgs understood the potential of this new visionary material and paved the way for other representations by Flemish artists of the first generation inspired by the Revelations like those of Robert Campin.


Le Rivelazioni di Brigida di Svezia furono diffuse a partire dal primo decennio che seguì la morte della santa. In quegli anni, gli scambi tra Italia, Francia e Fiandre favorirono la diffusione degli scritti e dei modelli della prima iconografia brigidina. Testimoniano ciò le miniature con la Natività, l'Incoronazione della Vergine e la Caduta degli angeli ribelli contenute nelle Très Riches Heures del duca di Berry. Lo scopo dell'articolo è quello di dimostrare che la letteratura brigidina era ben nota ai fratelli Limbourg, ma anche quello di spiegare le ragioni del loro interesse. Attraverso lo studio sistematico delle fonti e l'individuazione del contesto che ha favorito l'interesse per l’opera di Brigida, l'articolo mostra come i Limburg abbiano compreso il potenziale di questo nuovo materiale visionario e spianato la strada per altre rappresentazioni di artisti fiamminghi della prima generazione ispirate alle Rivelazioni come quelle di Robert Campin.

 



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DOI: http://dx.doi.org/10.13138/2039-2362/2383

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