Technology adoption in small Italian museums: an empirical investigation

Luna Leoni, Matteo Cristofaro

Abstract


The last digital revolution of this century has shaped every industry, including the cultural one, which has also had a tremendous impact on museums. In this vein, museums have adopted technologies to meet the new needs of visitors. However, literature has not identified the most adopted technologies in museums and if there is a difference according to the museum’s typology. In order to fill this gap, directors/curators of 88 small Italian museums (SMs) were asked to identify the technologies they adopted, through a questionnaire. Data were analysed in quantitative terms through the ANOVA and Chi-squared tests. Results show that natural science and technology museums have a greater level of technology adoption than other museum typologies and that the most implemented technologies are: mobile website, multi-language website, online ticketing, social media, e-commerce, forum, newsletter, targeted newsletter, and mobile application. Findings provide useful implications for scholars and practitioners as well as interesting suggestions for future research.

 

L’ultima rivoluzione digitale di questo secolo ha ridefinito ogni settore, incluso quello culturale e con un enorme impatto anche sui musei. In questa ottica, i musei hanno adottato le più recenti tecnologie per soddisfare le nuove esigenze dei visitatori. Tuttavia, non è stato ancora studiato quali sono le tecnologie maggiormente adottate nei musei e se esistono differenze d’adozione in base alla tipologia degli stessi. A tal proposito, uno specifico questionario è stato somministrato ai direttori/curatori di 88 piccoli musei italiani, i quali sono più diffusi rispetto a quelli di grandi dimensioni. I dati raccolti sono stati analizzati in termini quantitativi attraverso analisi della varianza (ANOVA) e test Chi-quadrato. I risultati mostrano come i piccoli musei di scienze naturali e quelli tecnologici registrano un livello di adozione della tecnologia significativamente maggiore rispetto ad altre tipologie di museo. Tra le tecnologie maggiormente utilizzate vi sono: sito web, sito web mobile, sito web multilingue, biglietti online, social media, e-commerce, forum, newsletter generica, newsletter rivolta a specifici pubblici e applicazioni mobile. I risultati, inoltre, forniscono utili implicazioni per studiosi e professionisti del settore, nonché interessanti suggerimenti per le ricerche future sul tema.


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DOI: http://dx.doi.org/10.13138/2039-2362/2506

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