Social innovation and accessibility in museum: the case of “SoStare al MANN” social inclusion project

Downloads

Pubblicato

2021-06-28

Fascicolo

Sezione

Museum, Culture and Digital Innovations

DOI:

https://doi.org/10.13138/2039-2362/2518

Autori

  • Ludovico Solima Università degli studi della Campania “L. Vanvitelli”
  • Mario Tani Università degli Studi di Napoli http://orcid.org/0000-0001-9937-7972
  • Pasquale Sasso Università degli Studi della Campania "L. Vanvitelli".

Abstract

In recent years, the function of museums has changed from focusing on protecting cultural heritage to reach out to a wider audience and proposing a series of new methods to promote and display its collections and contribute towards collective cultural and social development. In this new vision, accessibility acquires a central role, asking to enable people who otherwise would have been excluded, be it because of physical disabilities or because suffering from behavioural and/or cognitive disorders, to enjoy the benefits of culture. Accordingly, some museums have developed a number of new approaches for people with special needs affected by autism spectrum disorder. At the same time these new activities are designed leveraging new competences and knowledge that museums only rarely own, but they can get access to them engaging local stakeholders in a process that starts from analysing the local area’ needs to develop new ways to visit the collections that can be seen as a social innovation. This work is concerned with analysing a project undertaken by the Museo Archeologico Nazionale di Napoli (National Archaeological Museum of Naples) with some of its stakeholders, aiming to understand whether, by altering the perspective of analysis, museums can introduce totally novel ways to approach their collections, so that they are more inclusive and welcoming for people affected by behavioural and/or cognitive disorders.

 

Negli ultimi anni, la funzione del museo è cambiata, passando dalla mera tutela del patrimonio culturale alla sua valorizzazione, tramite diversi e nuovi servizi rivolti a un più ampio pubblico, con il fine di essere un soggetto attivo per la crescita culturale e sociale della collettività. Al centro di questa funzione vi è l’accessibilità, che richiede di ampliare la fruizione del servizio alle persone affette da disabilità motorie e a quelle che presentano disordini comportamentali e/o cognitivi, tanto che alcuni musei hanno sviluppato nuovi approcci rivolti alle necessità delle persone affette da disordini dello spettro autistico. Allo stesso tempo queste nuove iniziative necessitano di competenze e conoscenze che solo raramente i musei hanno internamente, ma che possono essere ottenute coinvolgendo attivamente i portatori di interesse dell’organizzazione museale in un processo che parta dall’analisi delle necessità del contesto per sviluppare nuove modalità di fruizione che possono essere ritenute una forma di innovazione sociale. In questo lavoro si analizza un progetto che il Museo Archeologico Nazionale di Napoli ha avviato insieme ad alcuni stakeholder per comprendere come sia possibile sviluppare nuove modalità per valorizzare le proprie collezioni, rendendole più inclusive nei confronti delle persone affette da disordini comportamentali e/o cognitivi.

Riferimenti bibliografici

Adler P.S., Kwon S.W., Heckscher C. (2008), Professional work: The emergence of collaborative community, «Organization Science», n. 19, pp. 359-376.

Alunno V. (2017), Le tecnologie multimediali per la fruizione museale e l’esperienza dei visitatori. Prima indagine sui Musei Civici di Palazzo Buonaccorsi a Macerata, «Il capitale culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage, n. 15, pp. 265-295.

Anaby D., Hand C., Bradley L., Di Rezze B., Forhan M., Di Giacomo A., Law M. (2013), The effect of the environment on participation of children and youth with disabilities: a scoping review, «Disability and rehabilitation», 35, n. 19, pp. 1589-1598.

Askari S., Anaby D., Bergthorson M., Majnemer A., Elsabbagh M., Zwaigenbaum L. (2015), Participation of children and youth with autism spectrum disorder: a scoping review, «Review Journal of Autism and Developmental Disorders», 2, n. 1, pp. 103-114.

Barnes P., McPherson G. (2019), Co‐Creating, Co‐producing and Connecting: Museum Practice Today, «Curator: The Museum Journal», 62, n. 2, pp. 257-267.

Besozzi E. (2007), Culture in gioco e patrimoni culturali, in Progettare insieme per un patrimonio interculturale, edited by S. Bodo, S. Cantù, S. Mascheroni, Milano: Quaderni ISMU, n. 1, pp. 19-28.

Bessant J., Tidd J. (2007), Innovation and entrepreneurship, Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.

Bhatt P., Ahmad A.J., (2017), Financial social innovation to engage the economically marginalized: insights from an Indian case study, «Entrepreneurship & Regional Development», 29, n. 5-6, pp. 391-413.

Brodie R.J., Fehrer J.A., Jaakkola E., Conduit J. (2019), Actor engagement in networks: Defining the conceptual domain, «Journal of Service Research», 22, n. 2, pp. 173-188.

Brown K., Mairesse F. (2018), The definition of the museum through its social role, «Curator: The Museum Journal», 61, n. 3, pp. 525-539.

Cajaiba-Santana G. (2014), Social innovation: Moving the field forward. A conceptual framework, «Technological Forecasting and Social Change», n. 82, pp. 42-51.

Caldin R., Dainese R., Panciroli C. (2018), Didactics towards a bottom-up museum approach, «Proceedings», 1, n. 9, pp. 1-9, https://doi.org/10.3390/proceedings1091108.

Carberry E.J., Bharati P., Levy D.L., Chaudhury A. (2019), Social movements as catalysts for corporate social innovation: Environmental activism and the adoption of green information systems, «Business & Society», 58, n. 5, pp. 1083-1127.

Cattelan L. (2010), Autismo. Manuale operativo per docenti e genitori, Schio: Industrialzone.

Cerquetti M. (2010), Dall’economia della cultura al management per il patrimonio culturale: presupposti di lavoro e ricerca, «Il capitale culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage», n. 1, pp. 23-46.

Cetorelli G., Guido M.R, (2017), Il patrimonio culturale per tutti. Fruibilità, riconoscibilità, accessibilità, «MIBACT Quaderni della valorizzazione», n. 4, Ascoli Piceno: Capponi.

Clifford J. (1997), Routes. Travel and Translation in the Late Twentieth Century, Cambridge: Harvard University Press.

Coffey C. (2018), Creating Inclusive Experiences in Children’s Museums for Children with Autism Spectrum Disorder, https://dc.uwm.edu/etd/1981/.

Cottini L. (2009), Il bambino con autismo in classe, «Psicologia e Scuola», n. 4, luglio/agosto, Firenze: Giunti Scuola.

Cottini L. (2016), L’autodeterminazione nelle persone con disabilità: percorsi educativi per svilupparla, Trento: Edizioni Centro Studi Erickson.

Cottini L., Vivanti G. (2016), Autismo: come e cosa fare con bambini e ragazzi a scuola, Firenze: GiuntiEdu.

Da Milano C., Sciacchitano E. (2015), Linee guida per la comunicazione nei musei: segnaletica interna, didascalie e pannelli, «MIBACT Quaderni della valorizzazione», n. 1, Ascoli Piceno: Capponi.

Dacin P., Dacin T., Matear M. (2010), Social Entrepreneurship: Why We Don’t Need a New Theory and How We Move Forward From Here, «Academy of Management Perspectives», 24, n. 3, pp. 37-57.

De Luca M. (2007), Comunicazione ed educazione museale, Milano: Franco Angeli.

Dees J.G. (1998), The Meaning of Social Entrepreneurship, Stanford University, working paper.

Dodd J., Sandell R., Coles A. (1998), Building bridges: Guidance for museums and galleries on developing new audiences, London: Museums & Galleries Commission.

Edwards-Schachter M., Wallace M.L. (2017), Shaken, but not stirred: Sixty years of defining social innovation, «Technological Forecasting and Social Change», n. 119, pp. 64-79.

Ferraro V. (2011), Restyling museum role and activities: European best practices toward a new strategic fit, «Il capitale culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage», n. 2, pp. 133-177.

Gladwin T.N., Krause T.S., Kennelly J.J. (1995), Beyond eco‐efficiency: Towards socially sustainable business, «Sustainable Development», 3, n. 1, pp. 35-43.

Hall J., Vredenburg H. (2003), The challenge of innovating for sustainable development, «MIT Sloan Management Review», 45, n. 1, p. 61.

Harding R. (2004), Social Enterprise: The New Economic Engine?, «Business Strategy Review», 15, n. 4, pp. 40-43.

Harrisson D., Chaari N., Comeau‐Vallée M. (2012), Intersectoral alliance and social innovation: When corporations meet civil society, «Annals of Public and Cooperative Economics», 83, n. 1, pp. 1-24.

Hein H. (2006), Public art: Thinking museums differently, Lanham: Altamira Press.

Hennink M.M., Hutter I., Bailey A. (2011), Qualitative research methods, London: Sage Publications.

Howaldt J., Schwarz M. (2010), Social Innovation: Concepts, research fields and international trends, Dortmund: Sozialforschungsstelle.

Howes D. (1991), The Varieties of Sensual Experience: a sourcebook in the anthropology of the senses, Toronto: University of Toronto Press.

Huq J.L. (2019), Conditioning a professional exchange field for social innovation, «Business & Society», 58, n. 5, pp. 1047-1082.

Ianes D., Cramerotti S. (2002), Comportamenti problema e alleanze psicoeducative: strategie di intervento per la disabilità mentale e l’autismo, Trento: Edizioni Centro Studi Erickson.

Ianes D., Zappella M. (2009), L’autismo: aspetti clinici e interventi psicoeducativi, Trento: Edizioni Centro Studi Erickson.

ICOM (2009), La funzione educativa del museo e del patrimonio culturale: una risorsa per promuovere conoscenze, abilità e comportamenti generatori di fruizione consapevole e cittadinanza attiva, ICOM Italia – Commissione Educazione e Mediazione, http://www.infologsrl.it/wp-content/uploads/2015/02/LA-FUNZIONE-EDUCATIVA-DEL-MUSEO.pdf, 22.03.2021.

Kulik T.K., Fletcher T.S. (2016), Considering the museum experience of children with autism, «Curator: The Museum Journal», 59, n. 1, pp. 27-38.

Lawrence T.B., Dover G., Gallagher B. (2014), Managing social innovation, in The Oxford handbook of innovation management, edited by M. Dodgson, D.M. Gann, N. Phillips, Oxford: Oxford University Press, pp. 316-334.

Lazzeretti L., Sartori A., Innocenti N. (2015), Museums and social media: the case of the Museum of Natural History of Florence, «International Review on Public and Nonprofit Marketing», 12, n. 3, pp. 267-283.

Lettice F., Parekh M. (2010), The social innovation process: themes, challenges and implications for practice, «International Journal of Technology Management», 51, n. 1, pp. 139-158.

Levent N., Pascual-Leone A., eds. (2014), The multisensory museum: Cross-disciplinary perspectives on touch, sound, smell, memory, and space, Lenham: Rowman & Littlefield.

Lipparini A. (2002), La gestione strategica del capitale intellettuale e del capitale sociale, Bologna: Il Mulino.

Lusch R.F., Vargo S.L. (2014), Service-dominant logic: Premises, perspectives, possibilities, Cambridge: Cambridge University Press.

Mariotto F.L., Zanni P.P., Moraes G.H.S. (2014), What is the use of a single-case study in management research?, «Revista de Administração de Empresas», 54, n. 4, pp. 358-369.

Martins C. (2012), Museum audio guides as an accessibility enhancer, in Accesibilidad en la nueva era de las comunicaciones Profesionales y universidad: un diálogo imprescindible, edited by C. Álvarez de Morales, C. Limbach, M. Olalla Luque, Granada: Tragacanto. pp. 101-115.

McKelvey M., Zaring O. (2018), Co-delivery of social innovations: exploring the university’s role in academic engagement with society, «Industry and Innovation», 25, n. 6, pp. 594-611.

Morse N., Munro E. (2018), Museums’ community engagement schemes, austerity and practices of care in two local museum services, «Social & Cultural Geography», 19, n. 3, pp. 357-378.

Moussouri T. (2007), Implications of the social model of disability for visitor research, «Visitor Studies», 10, n. 1, pp. 90-106.

Mulgan G. (2006), The Process of Social Innovation, «Innovations: Technology, Governance, Globalization», 1, n. 2, pp. 145-162.

Mulgan G., Tucker S., Rushanara A., Sanders B. (2007), Social Innovation: What It Is, Why It Matters and How It Can Be Accelerated, London: Young Foundation, Oxford Said Business School.

Mumford M.D. (2002), Social innovation: ten cases from Benjamin Franklin, «Creativity research journal», 14, n. 2, pp. 253-266.

Murray R., Caulier-Grice J., Mulgan G. (2010), The open book of social innovation, London: National endowment for science, technology and the art.

Noci G., Verganti R. (1999), Managing green product innovation in small firms, «R&D Management», 29, n. 1, pp.3-15.

Onciul B. (2013), Community engagement, curatorial practice, and museum ethos in Alberta, in Museums and communities: Curators, collections and collaboration, edited by V. Golding, W. Modest, London: Bloomsbury, pp. 79-97.

Orr R.J., Scott W.R. (2008), Institutional exceptions on global projects: A process model, «Journal of International Business Studies», 39, n. 4, pp. 562-588.

Papaluca O., Tani M. (2010), Stakeholder Relationships Management: Effects on Strategy Definition in Social Enterprises-Some Evidences from a Fair Trade Organization in Naples (October 11, 2010), available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=1690520 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1690520, 22.03.2021.

Paton R. (2003), Managing and Measuring Social Enterprises, London: Sage.

Phills J.A., Deiglmeier K., Miller D.T. (2008), Rediscovering social innovation, «Stanford Social Innovation Review», Fall 2008, pp. 34-43.

Phillips W., Lee H., Ghobadian A., O’Regan N., James P. (2015), Social innovation and social entrepreneurship: A systematic review, «Group & Organization Management», 40, n. 3, pp. 428-461.

Pinna G. (2000), Il ruolo socio-culturale dei musei scientifici, «Museologia Scientifica», 16, n. 1, pp. 1-19.

Pol E., Ville S. (2009), Social innovation: Buzz word or enduring term?, «The Journal of socio-economics», 38, n. 6, pp. 878-885.

Purtik H., Arenas D. (2019), Embedding social innovation: Shaping societal norms and behaviors throughout the innovation process, «Business & Society», 58, n. 5, pp. 963-1002.

Presta I. (2010), Non-visitors: who are they, why is it important to know them?, «Cadmo», n. 1, pp. 49-61.

Rappolt‐Schlichtmann G., Daley S.G. (2013), Providing access to engagement in learning: The potential of Universal Design for Learning in museum design, «Curator: The Museum Journal», 56, n. 3, pp. 307-321.

Rahman M., Bose S., Babu M.M., Dey B.L., Roy S.K., Binsardi B. (2019), Value co-creation as a dialectical process: Study in Bangladesh and Indian Province of West Bengal, «Information Systems Frontiers», 21, n. 3, pp. 527-545.

Rodari P. (2005), Apprendere al museo. La costruzione del sapere come attività sociale, «Journal of Science Communication», 4, n. 3, pp. 1-5.

Ruiz C., Parra C. (2013), New forms of organization in knowledge-based societies: Social innovation, in Non-profit Organizations and Social Entrepreneurship, New York: Routledge.

Salim Saji B.S., Ellingstad P. (2016), Social innovation model for business performance and innovation, «International Journal of Productivity and Performance Management», 65, n. 2, pp. 256-274.

Sciarelli M., Tani M. (2013), Network approach and stakeholder management, «Business Systems Review», 2, n. 2, pp. 175-190.

Seawright J., Gerring J. (2008), Case selection techniques in case study research: A menu of qualitative and quantitative options, «Political research quarterly», 61, n. 2, pp. 294-308.

Singer S. (2000), The social role of museums in contemporary society. Evaluation as a tool, in Pensare, Valutare, Ri-pensare. La mediazione culturale nei musei, edited by E. Nardi, Milano: FrancoAngeli, pp. 345-353.

Solima L. (2004), L’impresa culturale, Roma: Carocci Editore.

Solima L. (2012), Il museo in ascolto. Nuove strategie di comunicazione per i musei statali, Catanzaro: Rubbettino.

Solima L. (2015), I musei e la progettazione partecipata. L’esperienza dei musei nazionali di Lucca in un contesto multiculturale, «Il capitale culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage», n. 12, pp. 955-977.

Solima L. (2017), Museums, accessibility and audience development, in Bridging theories, strategies and practices in valuing cultural heritage, edited by M. Cerquetti, Macerata: eum, pp. 225-240.

Solima L. (2018), Management per l’impresa culturale, Roma: Carocci.

Solima L., Amirante F., De Vivo C., Molino L. (2019), Attraverso gli occhi degli altri: un progetto di accessibilità per il MANN, «Il capitale culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage», n. 9, pp. 307-332.

Solima L., Giulierini P. (2018), Quando il museo diventa impresa culturale: il Piano Strategico del Mann, Naples: Electa Editore.

Solima L., Tani M. (2016), Do Not Touch! How 3d Printing can open the way to an accessible museum, Referred Electronic Conference Proceeding del XXVIII Convegno annuale di Sinergie, pp. 523-533.

Suchy S. (2006), Museum management: emotional value and community engagement, in New Roles and Missions of Museums, INTERCOM 2006 – International Committee for Museum Management 2006 Symposium, edited by Chinese Association of Museums, International Council of Museums, pp. 1-10.

Taylor J.K. (2020), The Art Museum Redefined: Power, Opportunity, and Community Engagement, London: Springer Nature.

Tracey P., Stott N. (2017), Social innovation: a window on alternative ways of organizing and innovating, «Innovation», 19, n. 1, pp. 51-60.

United Nations (2007), Convention on the Rights of Persons with Disabilities, New York: United Nations.

Van der Have R.P., Rubalcaba L. (2016), Social innovation research: An emerging area of innovation studies?, «Research Policy», 45, n. 9, pp. 1923-1935.

van Wijk J., Zietsma C., Dorado S., De Bakker F.G., Marti I. (2018), Social innovation: Integrating micro, meso, and macro level insights from institutional theory, «Business & Society», 58, n. 5, pp. 887-918.

Vurro C., Perrini F. (2013), La valutazione degli impatti sociali: approcci e strumenti applicativi, Milano: EGEA.

Walters D. (2009), Approaches in museums towards disability in the United Kingdom and the United States, «Museum Management and Curatorship», 24, n. 1, pp. 29-46.

Watson S., ed. (2007), Museums and their Communities, New York: Routledge.

Westley F., Antadze N. (2010), Making a difference: Strategies for scaling social innovation for greater impact, «Innovation Journal», 15, n. 2, pp. 1-19.

Yin R.K. (2017), Case study research and applications: Design and methods, London: Sage publications.

Ziegler R. (2017), Social innovation as a collaborative concept, «Innovation: The European Journal of Social Science Research», 30, n. 4, pp. 388-405.

Zietsma C.E., Groenewegen P., Logue D., Hiningspurtik C.R. (2017), Field or fields? Building the scaffolding for cumulation of research on institutional fields, «Academy of Management Annals», n. 11, pp. 391-450.

Biografie autore

Ludovico Solima, Università degli studi della Campania “L. Vanvitelli”

Professore Ordinario presso il Dipartimento di Economia dell'Università della Campania "L. Vanvitelli"

Mario Tani, Università degli Studi di Napoli

Ricercatore a tempo determinato di tipo B presso il Dipartimento di Economia, Management, Istituzioni dell'Università degli Studi di Napoli Federico I

Pasquale Sasso, Università degli Studi della Campania "L. Vanvitelli".

Dottore di Ricerca presso il Dipartimento di Economia dell'Università della Campania "L. Vanvitelli"

Come citare

Solima, L., Tani, M., & Sasso, P. (2021). Social innovation and accessibility in museum: the case of “SoStare al MANN” social inclusion project. Il Capitale Culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage, (23), 23–56. https://doi.org/10.13138/2039-2362/2518