Narcissus and Echo in Liguria. The embodiment of Ovid’s Metamorphoses in Villa Durazzo Faraggiana di Albissola Marina

Downloads

Pubblicato

2024-01-31

Fascicolo

Sezione

Section 2. Ovidian Materiality: Movable Metamorphoses

DOI:

https://doi.org/10.13138/2039-2362/3272

Autori

  • Rieke Dobslaw Georg-August-Universität Göttingen

Abstract

This paper explores the influence of Ovid's Metamorphoses on the Villa Durazzo Faraggiana in Albissola Marina, Liguria. It examines the interplay between text, materiality, and space, focusing on the Galleria delle Stagioni and its mythological decorations. Through textual and visual analysis, as well as material examination, the study reveals, how mythology becomes embedded in the physical environment of the villa, immersing viewers in the narrative conveyed through artistic objects. The Villa Durazzo Faraggiana is situated amidst the Ligurian landscape, and its decoration, including the mirror depicting Narcissus, showcases the interaction between Ovidian text and visual art. By comparing the text and the mirror, the study uncovers additional elements not explicitly depicted in the mirror, highlighting the narrative structure of the artwork. The paper concludes by emphasizing the contrast between naturalism and artificiality in both Ovid's text and the mirror's representation, underscoring the villa's role as an Arcadian place and a site of artistic creation and representation.

Riferimenti bibliografici

Barbieri, D. (2013), Arcadia in Oltregiogo. Palazzi e ville della famiglia Durazzo tra Genova e Novi Ligure, Proceedings of the conference (Arquata Scrivia, 30 September 2012), edited by G. Ameri, Novi Ligure: Centro Studi « In Novitate », pp. 115-145.

Beniscelli, A. (1976), G.B. Casaregi e la prima Arcadia genovese, « La rassegna della letteratura italiana », Vol. 80, pp. 362-385.

Beniscelli, A. (2000), Le passioni evidenti: parola, pittura, scena nella letteratura settecentesca, Modena: Mucchi.

Beniscelli, A. (2007), Committenza, accademie e letteratura di villa nella Genova settecentesca, in L’ Arcadia e l’Accademia degli Innominati di Bra, edited by A. Mango, pp. 127-151.

Besta, R., Priarone, M. (2022): I Protagonisti. Capolavori a Genova 1600-1750, Genoa: Sagep Editori.

Cataldi Gallo, M., Simonetti, F. (1986), Il giardino di Flora: natura e simbolo nell’immagine dei fiori, exhibition catalogue (Genoa, Loggia della Mercanzia, 25 April – 31 May 1986), Genoa: Sagep Editori.

Collu, R. (1987), La villa Durazzo Faraggiana ad Albisola Marina, « Sabazia », 3.1987, pp. 9-17.

Collu, R. (1992), Villa Durazzo Faraggiana Albissola Marina, Genoa: Martelli Arte Grafica.

Collu, R. (2004), I Durazzo e la villa di Albissola, in Da Tintoretto a Rubens. Capolavori della collezione Durazzo, exhibition catalogue edited by L. Leoncini (Genoa, Palazzo Ducale, 14 July – 3 October 2004), pp. 113-118.

Darab, Á. (2018), IMAGE – TEXT – CORPUS In the stories of Narcissus and Pygmalion in Ovid's Metamorphoses, « Acta Classica Universitatis Scientiarum Debreceniensis », Vol. 54, pp. 107–121.

Farris, G. (1992), La ceramica: produzione delle botteghe e fonti per il decoro figurato, in Genova nell’età barocca, exhibition catalogue edited by E. Gavazza, G. Rotondi Terminiello (Genoa, Galleria Nazionale di Palazzo Spinola, Galleria di Palazzo Reale, 2 May – 26 July 1992), Bologna: Nuova Alfa Editoriale Libri, pp. 365-369.

Franchini Guelfi, F. (1988), Dal disegno alla scultura: progetti di Paolo Gerolamo Piola e di Domenico Parodi per Bernardo Schiaffino e Francesco Biggi, Genoa: Ass. amici della Biblioteca Franzoniana.

Gavazza, E., Magnani, L. (2000), Pittura e decorazione a Genova e in Liguria nel Settecento, Genoa: Sagep Editori.

Gavazza, E., Rotondi Terminiello, G. (1992), Genova nell’età barocca, exhibition catalogue (Genoa, Galleria Nazionale di Palazzo Spinola, Galleria di Palazzo Reale, 2 May – 26 July 1992), Bologna: Nuova Alfa Editoriale Libri.

Giamatti, A. B. (1966), The Earthly Paradise and the Renaissance Epic, Princeton: University Press.

González-Palacios, A. (1996), Il mobile in Liguria, Genoa: Sagep Editori.

Hanke, S. (2008), Zwischen Fels und Wasser. Grottenanlagen des 16. und 17. Jahrhunderts in Genua, Münster: Rhema.

Kurman, G. (1974), Ecphrasis in Epic Poetry, « Comparative Literature », Vol. 26, No. 1, pp. 1-13.

Lee, R. W. (1940), Ut Pictura Poesis: The Humanistic Theory of Painting, « The Art Bulletin », Vol. 22, No. 4, pp. 197-269.

Leoncini, L (2022), Le Metamorfosi di Filippo Parodi, in I Protagonisti. Capolavori a Genova 1600-1750, edited by Besta, R., Priarone, M., Genoa: Sagep Editori, pp. 47-53; 118-125.

Magnani, L. (1987), Il Tempio di Venere: giardino e villa nella cultura Genovese, Genoa: Sagep Editori.

Magnani, L. (1988), L’intaglio tra apparato e statuaria: l’idea di scultura di Filippo Parodi, in La scultura a Genova e in Liguria. Dal Seicento al primo Novecento, Volume II, Genoa: Pagano, pp. 127-134.

Magnani, L. (1992a), Il giardino, spazio di realtà e spazio di illusione, in Genova nell’età barocca, exhibition catalogue edited by E. Gavazza, G. Rotondi Terminiello (Genoa, Galleria Nazionale di Palazzo Spinola, Galleria di Palazzo Reale, 2 May – 26 July 1992), Bologna: Nuova Alfa Editoriale Libri, pp. 29-31.

Magnani, L. (1992b), La scultura dalle forme della tradizione alla libertà dello spazio barocco, in Genova nell’età barocca, exhibition catalogue edited by E. Gavazza, G. Rotondi Terminiello (Genoa, Galleria Nazionale di Palazzo Spinola, Galleria di Palazzo Reale, 2 May – 26 July 1992), Bologna: Nuova Alfa Editoriale Libri, pp. 291-302.

Magnani, L. (1993), Residenze di villa e immagini di giardino tra realtà e mito, in La scelta della misura. Gabriello Chiabrera: l’altro fuoco del barocco italiano, edited by F. Bianchi, P. Russo, Genua: Costa & Nolan, pp. 467-486.

Magnani, L. (2000a), Natura e artificio decorativo, in Pittura e decorazione a Genova e in Liguria nel Settecento, edited by Gavazza, E., Magnani, L., Genoa: Sagep Editori, pp. 137-206.

Magnani, L. (2000b), ‘Sheep, shepherds and wild beasts, cut artificially in stone’. Production and Consumption of garden Sculpture in Genoa of the Seventeenth and during the Eighteenth Century, in The Lustrous Trade. Material Culture and the History of Sculpture in England and Italy, c. 1700 - c. 1860, edited by C. Sicca, A. Yarrington, London/New York: Leicester University Press, pp. 114-120.

Magnani, L. (2003), L’altra superficie del mito: decorazione e tematiche mitologiche tra XVII e XVIII secolo a Genova, in Metamorfosi del mito. Pittura barocca tra Napoli Genova e Venezia, edited by M. A. Pavone, Milan: Electa, pp. 31–39.

Magnani, L. (2006), Narciso e lo specchio. Filippo Parodi, natura e meraviglia, « FMR », Vol. 15, pp. 99-110.

Magnani, L. (2015), Lo « spazio » della parete. Quadrerie e « quadrature » a Genova tra XVII e XVIII secolo, in Prospettiva, luce e colore nell’illusionismo architettonico. Quadraturismo e grande decorazione nella pittura di età barocca, edited by S. Bertocci, F. Farneti, Rome: Artemide, pp. 241–249.

Miller, F. J. (1916), Metamorphoses / Ovid; with an English translation by Frank Justus Miller, Cambridge: Harvard University Press.

Morozzo della Rocca e di Bianzè, M. C. (2004), La Villa Durazzo Cataldi a Romairone. Tracce documentarie di un patrimonio estinto, in Da Tintoretto a Rubens. Capolavori della collezione Durazzo, exhibition catalogue edited by L. Leoncini (Genoa, Palazzo Ducale, 14 July – 3 October 2004), pp. 119-124.

Piccinno, L. (1995), Domenico Parodi e la colonia ligustica dell’Arcadia, « Antichità viva », Vol. 34.1995, 1/2, pp. 60-69.

Preimesberger, R. (1992), Zur genuesischen Skulptur des 17. und frühen 18. Jahrhunderts, in Kunst in der Republik Genua 1528-1815, exhibition catalogue edited by M. Newcome-Schleier (Frankfurt am Main, Schirn Kunsthalle Frankfurt, 5 September – 8 November 1992), Frankfurt am Main: Schirn Kunsthalle, pp. 228-235.

Priarone, M. (2004), Il sistema palazzo-villa a Genova e in Liguria nei secoli XVII e XVIII. Il patrimonio immobiliare delle famiglie Brignole, Balbi e Durazzo, « Arte Lombardia », Vol. 141, 2, pp. 105–112.

Puncuh, D. (1981), La famiglia, in L'archivio dei Durazzo marchesi di Gabiano, edited by D. Puncuh, Genova: Società Ligure di Storia Patria, pp. 9-22.

Ratti, C. G., Soprani, R. (1769), Delle vite de' pittori, scultori, ed architetti Genovesi, Vol. 2, Genoa: Stamperia Casamara.

Rosati, G. (1983), Narciso e Pigmalione: Illusione e spettacolo nelle Metamorfosi di Ovidio, Firenze: Sansoni.

Rotondi Briasco, P. (1962), Filippo Parodi, Genoa: Istituto di Storia dell’Arte, Università.

Sanguineti, D., Stagno, L. (2022), Domenico Parodi - l’Arcadia in giardino, exhibition catalogue (Genoa, Palazzo Nicolosio Lomellino, 13 April – 31 July 2022), Genoa: Sagep Editori.

Sanguineti, D. (2022), Domenico Parodi « scultore » per il « viridario » Pallavicino, in Domenico Parodi - l’Arcadia in giardino, edited by Sanguineti, D., Stagno, L., Genova: Sagep Editori, pp. 8-43.

Simonetti, F. (1986), Allegorie e metamorfosi floreali: suggestioni letterarie nelle raffigurazioni artistiche, in Il giardino di Flora: natura e simbolo nell’immagine dei fiori, exhibition catalogue edited by M. Cataldi Gallo, F. Simonetti (Genoa, Loggia della Mercanzia, 25 April – 31 May 1986), Genoa: Sagep Editori, pp. 9-12.

Simonetti, F. (1992), L’arredo delle dimore aristocratiche genovesi: testimonianze a Palazzo Spinola di Pellecceria, exhibition catalogue edited by E. Gavazza, G. Rotondi Terminiello (Genoa, Galleria Nazionale di Palazzo Spinola, Galleria di Palazzo Reale, 2 May – 26 July 1992), Bologna: Nuova Alfa Editoriale Libri, pp. 385-393.

Stagno, L. (2022), Un artista « di erudito talento ». Percorsi in Arcadia di Domenico Parodi, in Domenico Parodi - l’Arcadia in giardino, edited by Sanguineti, D., Stagno, L., Genova: Sagep Editori, pp. 45-63.

Thimann, M. (2003), Decorum, in Metzler-Lexikon Kunstwissenschaft. Ideen, Methoden, Begriffe, edited by U. Pfisterer, Stuttgart: Metzler, pp. 64-68.

Valenti Durazzo, A. (2004), I Durazzo. Da schiavi a dogi della Repubblica di Genova, Brescia: Stampa Massetti Rodella Editori.

Zimmermann, E. (1975), Zwei Jahreszeiten-Zyklen . Zur genuesischen Holzplastik des Spätbarocks, « Jahrbuch der Staatlichen Kunstsammlungen in Baden-Württemberg », Vol. 12.1975, pp. 133-156.

Biografia autore

Rieke Dobslaw, Georg-August-Universität Göttingen

Kunstgeschichtliches Seminar, doctoral candidate

Come citare

Dobslaw, R. (2024). Narcissus and Echo in Liguria. The embodiment of Ovid’s Metamorphoses in Villa Durazzo Faraggiana di Albissola Marina. Il Capitale Culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage, pp. 271–290. https://doi.org/10.13138/2039-2362/3272