Formazione, persona, democrazia:una questione aperta

GIUSEPPE SPADAFORA

Abstract


Abstract: The education could drive the individual to a possible fulfillment of his/her human potentiality and at the same time with the self, with other individuals in em­phatic and ideological way.Such ambivalent oscillation between indoctrination and emancipation has always cha­racterized the human education process. Two are the categories to better understand the individual's problems: the knowledge of identity of an individual which is the fi nal stage of education and the possibility to consider an ethical limit necessary in order to promote the development of the same human being.

Riassunto: La formazione può condurre la persona alla possibile realizzazione del suo potenziale umano e del suo rapporto con il sé, con le altre persone in forma empatica e dialogica. In siffatta oscillazione ambivalente tra la conformazione e l'emancipazione,che ha sempre caratterizzato l'educabilità umana, due sono le categorie ulteriori di ana­lisi delle problematiche della persona: il riconoscimento dell'identità, in altri termini il punto di arrivo del processo formativo, e l'impossibilità di fare a meno di un vincolo, di un punto fermo, necessario a determinare lo sviluppo della potenzialità umana.


Full Text:

PDF (Italiano)


Dichiarazione di accessibilita - Meccanismo di Feedback