Persona e società
Abstract
Abstract: The present contribution stands in a pedagogical perspective and it is divided into three segments, the first of which, Uomo e società (Man and Society), legitimates the belief that society is worth only when directed to the person, and proposes to build a 'society of people' asking each single individual the will and ability to work for the common good. The second segment, Essere e diventare persone (Being and becoming persons), reflects on the meaning of the expression 'human subject' and the word 'person',as well as on the personalization process. Attention is then turned to the relationship among singularity-otherness-community. The last segment, Processi e traguardi educativi (Educational Processes and Goals), proposes full and life-long education, referring to the meeting, the relational nature and the relationship occurring among moral, social,democracy and intercultural education.
Riassunto: Il contributo si colloca in prospettiva pedagogica e si articola in tre segmenti,il primo dei quali Uomo e società legittima la convinzione che la società vale soltanto quando è ordinata alla persona e propone la costruzione di una società delle persone che chiede a ciascuno volontà e capacità di impegnarsi per il bene comune. Il secondo segmento Essere e diventare persone riflette sul significato dell'espressione "soggetto umano" e del termine "persona" e sul processo di personalizzazione. Successivamente l'attenzione viene rivolta al rapporto che intercorre tra singolarità-alterità-comunità. L'ultimo segmento,Processi e traguardi educativi, propone l'educazione integrale e permanente, facendo riferimento all'incontro, alla relazionalità ed al rapporto che intercorre tra l'educazione morale, quella sociale, quella alla democrazia e quella interculturale.
Full Text:
PDF (Italiano)Dichiarazione di accessibilita - Meccanismo di Feedback